niben; sa:
Har ni erfarenhet av aklimatisering. Det jag hört är att man skall ta en vecka per 1000 höjdmeter över 3000 meter för att vara säker. Men det kommer ju ta lite tid då
Antar hur snabbt kan man få symptom. Om man trekkar i himalaya och skall över ett pass som man tar på ett dygn, klarar man sig även om man uppvisar symptom.
Är inte diamox receptbelagt?? Var får man tag på det?
Thorung La (längs Annapurnaleden) nämndes i förbigående här. Och jag skulle kunna fylla i lite med mer detaljer runt själva passövergången, som är det centrala i alla diskussioner bland vandrarna före passet ...
I Manang (på 3500 meters höjd) tar de flesta en vilodag då man lämpligen gör en dagstur upp på sluttningarna i omgivningen, till exempel till ett litet kloster som ligger inklämt på bergssluttningen. En lama delar ut välsignelser för 100 rupies om man vill (om han nu är kvar – han var ganska gammal när jag var där ...) Det centrala för acklimatiseringen är hur högt man sover jämfört med natten innan och vilken höjd kroppen upplevt under dagen. Det är alltså bra att gå upp på högre höjd än vad man kommer att sova på under natten.
I Manang kan man också gå på höghöjdsföreläsning. Där finns en liten läkarstation med volontärläkare under vandringssäsongen. Deras råd för att klara passet (som ligger på 5400 meters höjd) utan problem är att inte öka höjden med mer än 300 meter per dygn fram till Thorung Pedi (på 4400 meter) som är sista lodgen före passet. Man kan sova i "high camp" som ligger ytterligare 200 meter högre Men de hygieniska förhållandena där är sådana att de som jag pratat med som bodde där avråder ifrån det.
Läkarstationen i Manang säljer också Diamox och andra medikamenter man kan tänkas behöva. Men det är, som nämnts tidigare här, lätt (och billigare) att få tag på i Katmandu.
Rådet man får är dock att inte ta det i förebyggande syfte utan bara om man börjar känna symtom. Vid själva passövergången kommer man ju också ner på en lägre höjd än vad man startade dagen på.
Det innebär att man gör två stopp mellan Manang och Thorung pedi vilket ger tre ganska korta vandringsdagar med tid att sitta och läsa en god bok och njuta av utsikten i solen.
Det finns också dem som säger att man kan stiga 500 meter per dygn vilket skulle innebära endast ett stopp mellan Manang och Thorung Phedi och enligt de som höll höghöjdsinformationen när jag var där så klarar 80-90 procent av dem som tar 300 meters-alternativet passet utan problem. Samma siffra för dem med 500 meters-alternativet är 50-60 procent. Men som de sa - även om man kommer över så blir upplevelsen mycket trevligare om man kan njuta av det och ta bilder när man är i passet än om man mår dåligt.
Över passet är det 1000 höjdmeter som man ska klämma på en dag. Och om man följt rekommendationerna gör man det utan andra besvär en med starkt forcerad andhämtning. På den här höjden känner man (särskilt om man har några veckors vandring i benen) att benen är mycket starkare än lungorna och det är lätt att gå så fort att luften tar slut, särskilt med packning på ryggen. Men med i långsamt tempo så är det som sagt inga problem.
[Ändrat av ornskar 2003-06-26 kl 13:33]