Höjdmätarklockor

Jag funderar på att köpa en höjdmätarklocka som jag ska ha när jag är i fjällen eller paddlar. Jag har läst att man måste kalibrera dem så ofta man kan för att de ska visa rätt. Dåligt väder kan tolkas som om man går uppåt. Hur ofta måste de kalibreras och om man inte kalibrerar dem, upptäcker man att den visar fel, eller tror man ofta att vädret är stabilt och man är påväg uppför i snabb takt? Finns det andra bra märken än Suunto?
Jag har hört att om man ska bada eller råkar välta med kajak bör man ha en klocka som är vattentät till minst 50 m. Suuntos Vector är vattentät till 30 m, räcker det?

Bada med Suunto

MTB; sa:
Jag har hört att om man ska bada eller råkar välta med kajak bör man ha en klocka som är vattentät till minst 50 m. Suuntos Vector är vattentät till 30 m, räcker det?

Jag har vält med kajaken och varit nere på 2-3 meters djup med min X-lander och den fungerar i alla fall felfritt.
Använder höjdmätaren väldigt sällan så den kan jag inte uttala mig om.

erik

Kalibrering

Hej

Jag har sedan drygt 3 år en Casio med inbyggd höjdmätare/barometer, termometer samt kompass. Själv är jag mycket nöjd med den. Man måste dock vara medveten om HUR den fungerar för att använda den rätt. Här är några tips.

- Om du skall mäta höjd, kalibrera när du startar vandringen, cyklingen eller vad det nu är. (Om det gäller paddling så menar du väl i forsar antar jag annars är det ju ingen direkt höjdskillnad). Kolla mot en karta, där ser du ju höjdkurvorna.

- Se till att ha konstant temperatur. Kallare temperatur gör att mätaren visar högre höjd. När jag cyklar så sätter jag klockan på styret, då kan jag lätt läsa av den.

- Vid längre vandringar, kalibrera minst en gång per dag.

- 10 meters höjdskillnad är vid havsytan 1 mbar. Om lufttrycket ändras 10-20 mbar på ett dygn, vilket kan hända om tex ett lågtryck kommer in, så betyder detta 100-200 meter.

- Barometern fungerar utan kalibrering så man kan förutse vädret genom att se en graf för de senaste 36 timmarna.

- Barometern är också temperaturkänslig. Om du tar av klockan på natten så får den en annan temperatur och ger ett annat värde.

Jag provade funktionen ordentligt vid en fjällvandring och bestigning av Helags i somras. Efter att ha kalibrerat vid Helagssugorna och ha haft klockan på armen visade den bara 10 meter fel på toppen. Uppläsningen är ju 5 meter så det är ju helt OK. Inom parentes kan jag säga att min GPS bara visade 2 meter fel på höjden.

mvh
Jan-Eric

Casio är vattentät

Vattentät till 100m.

Badar alltid med klockan på. Kollar oxå hur kallt, eller varmt det är i vattnet med den inbyggda termometern.

Hej

jag har en Suunto Vector och när jag köpte den av Addnature så skulle jag endast duscha med den.
Vattentät enl klockaffärer är klockor vid 100m. Då kan du bada med den men inte dyka mer än ett par meter.

Suunton:s altitudmätare måste kalibreras ofta. Om du går upp på ett berg så ändras lufttrycket och därmed höjden. Kalibrera då du vet en känd höjd är ett tips.

Ska använda min ordentligt nu i nyår på Kilimanjaro.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg