Klockor med höjdmätare och andra finesser (typ termometer) - är de nåt att ha? Kan man lita på att de är någorlunda exakta?
Jag har erfarenhet av 2 st modeller från Suunto som i princip är samma klocka inuti skalen, Lumi (dam) och Core (herr).
Höjdmätaren är barometrisk och måste såklart kalibreras. Så ofta man kan stämma av mot något, skadar det inte att kolla.
Rent konstruktionsmässigt är Lumi-modellen mycket sämre pga inbyggnaden/positionen av tryckmätaren på baksidan av boetten, om jag bär den på min arm med svett på huden kan den få idiotryck och flackar upp till +/-200 m vid stillastående. Kan säga att man får ganska konstiga loggar på en dag innan man har uppmärksammat det!
Positionen på Core är snarlik, men den får lite mer "frigång" mot huden och funkar bättre. Har använt och testat dem sida vid sida.
Lumi har utgått, Core finns kvar och har förhoppningsvis blivit ännu bättre.
Höjdmätare eller barometerfunktion måste väljas, men det finns även ett "automatiskt läge" där klockan växlar visning om den märker att man inte rör sig i höjdled.
Termometern visar såklart hudens temperatur om man har den på armen, så den måste man ju ta av om man vill mäta omgivningen.
Kompassen funkar, men i "skarpa lägen" har jag såklart en analog med mig. Även om jag har GPS, såklart. Inget batteridrivet vågar man ju riktigt lita på!