Höjdlastare

Många moderna bilar har ovala lastbågar som takräcke. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att ha höjdlastare på dessa?

Med ovala lastbågar kommer höjdlastaren bara att ligga emot lastbågen på två punkter. Detta borde göra att den blir instabil framåt-bakåt. Med (gamla hederliga) rektangulära lastbågar blir anläggningsytan längs hela lastbågens bredd.

Helst skulle jag vilja ha en höjdlastare som är gjord för ovala lastbågar. (Med oval anläggningsyta.) Men jag har dock inte hittat någon.

Jag har en Thule Kayak Support 520 som fungerar perfekt till mitt Aeroställ med T-spårsfäste. Är det vad du söker. Om jag inte minns fel var det dessutom ganska (nåja...) billigt.

Många moderna bilar har ovala lastbågar som takräcke. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att ha höjdlastare på dessa?

Med ovala lastbågar kommer höjdlastaren bara att ligga emot lastbågen på två punkter. Detta borde göra att den blir instabil framåt-bakåt. Med (gamla hederliga) rektangulära lastbågar blir anläggningsytan längs hela lastbågens bredd.

Helst skulle jag vilja ha en höjdlastare som är gjord för ovala lastbågar. (Med oval anläggningsyta.) Men jag har dock inte hittat någon.

Fundera på att angripa problemet från andra hållet - nya rektangulara lastbåger - mina lastbågar från thule är en fyrkantsbalk och fötter att klämma om railsen valda efter min bilmodell. Höjdlastaren är också en thule - deras upp&nervända U.
Jag har denna balk men fötter avsedda för just mina rails:
http://www.thule.com/sv-se/se/produ...all-in-one-racks/thule-smartrack-784-_-784000

och denna höjdlastare
http://www.thule.com/sv-se/se/produ...e-carriers/thule-kayak-support-520-1-_-520100

/Patrik, ovan funkar bra för mej till både kajak, brädor och julgran

Behöver du verkligen höjdlastare då? Visst, kajaken är styvare när den ligger på högkant så man kan spänna hårdare (ffa polyetenkajaker kan man annars lätt deformera). Men jag använder ändå bara höglastare när jag ska ta med mig fler än två kajaker. Annars tycker jag att kajakerna ligger bäst i foamvaggor (som finns till både ovala och fyrkantiga lastbågar) gör lasten lägre också vilket kan vara bra om man ska in i ett parkeringsgarage eller på en färja tex.

Men visst, Jag och sambon släpar ofta på fyra kajaker och du kanske är likadan då behövs ju höjdlastare, tyvärr har jag inte sett någon riktigt bra köpelösning för ovala bågar (utom möjligtvis Tules t-spårlösning) så vi kör med fyrkantiga bågar istället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarbrorBlå Höjdlastare vs Thule Hull-A-Port Paddling allmänt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg