Höja styret??

Hej!
Har kommit över en begagnad scott-mtb.
Nu vill jag höja styret litegrann.
MEN, trots att jag släppt på de tre skruvar som jag tycker har med detta att göra, så kan jag inte dra upp styret. Det går att vrida, men inte höja.

Är det så att våld är den enkla lösningen? Eller finns det nåt knep inbyggt? Vrida på nån låsring? Säga simsalabim? Ringa MacGuyver?

/BAX

Det är nog så att det inte går att höja styret eftersom detta sitter fast i själva gaffeln. Ialla fall är det så på min gamla Scott av 93 eller 94 års modell. Och så ser det nog ut på nyare cyklar också...

/Henrik

BAX; sa:
Nu vill jag höja styret litegrann.
MEN, trots att jag släppt på de tre skruvar som jag tycker har med detta att göra, så kan jag inte dra upp styret. Det går att vrida, men inte höja.
/BAX

Med största sannolikhet har hojen ett s k headset, vilket innebär att stammen sitter fast i gaffelröret, med en "stjärna" som håller ihop styrlagret, och ett par skruvar som man finjusterar spänningen med. Höjden på styret regleras när man kapar gaffelröret, som ska sluta strax under styrtappen. Den dåliga nyheten är, att när man en gång kapat gaffelröret går det inte att höja styret igen. I varje fall inte på något lätt sätt om det ens finns något.

Att justera styrlager är en konst. Om du aldrig gjort det förr och har mixtrat med det kan det vara en god idé att låta någon proffsmek titta på det innan du ger dig ut på vägar och stigar. Det går på en halvminut.

Per

Hej!
Du kan alltid köpa ett sk. Riser-styre, eftersom du bara ville höja lite så kan det räcka. Det gjorde susen för mig.
Annars finns det justerbara styrstammar som har möjlighet att ställa höjden så att styret kommer upp eller så finns det styrstammar med mer vinkel som ger ungefär samma effekt som ovan.
Kolla med en cykelbutik nära dig.
/F

Tusan!

Ni har rätt.
Verkar lite mysko för mig att en hoj för X antal surt förvärvade kronor inte ska ha ett justerbart styre.

"Att justera styrlager är en konst. Om du aldrig gjort det förr och har mixtrat med det kan det vara en god idé att låta någon proffsmek titta på det innan du ger dig ut på vägar och stigar. Det går på en halvminut."

"Kolla med en cykelbutik nära dig."

Jag bor ute i obygden så jag har lite väl långt (15mil) till en butik, finns det nåt ställe på nätet där man kan kolla på lite customgrejer?

/BAX

Biltema

Jag hade samma problem på en billig gammal cykel. Billigaste lösningen blev att köpa ett downhillstyre på biltema http://www.biltema.se 129:- och några cm högre än ett vanligt styre. Ganska brett styre, men det gillar jag. Alternativet är väl annars att köpa ny aheadset.

Tack!

En bra sida.
Dock kunde jag inte finna några tillbehör såsom styren, sadlar, trampor etc etc, utan bara verktyg.

Finns det fler bra ställen.

/BAX

lager

skit enkelt se till så du inte skadat skålar eller lager banor eller själva lagret (nål eller kula)
se till att sätta tillbaka allt som det satt när du tog bort det. dra åt lagret så att det inte glappar och att styret vrider utan motstånd. om detta inte går byt lager

Eh?

Sen så måste du ju skruva ur översta skruven helt, för att kunna få loss styret från gaffeln. Annars kan du bara vrida styrstammen fram ocj tillbaks :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Klocka på styret? Mountainbike 2
mekelund Väska på styret? Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg