Högupplöst karta för sudan?

Hej.

Jag är på väg till sudan på en guldletare expedition o undrar vart man kan köpa högupplösta kartor för Sudan (helst norra delen-nubiska öknen) ?

Finns det nåt program till bärbara o gps, alltså nåt man kan kombinera tillsammans för att se T.ex hur man har rört sig i en dalgång (behöver bra noggrannhet , typ på metern )?

Tacksam för svar.

Nubian Goldseeker.

Kolla med amerikanska underrättelsetjänsten :cool:

Sudan är ju inte direkt ett turistland som man som strosar runt i utan omfattande säkerhetsarrangemang.

Har bara sett 1942 års air survivel över området och den är lika ointressant då som nu.
Rymdbolaget kan sälja nerladdade landsatbilder, mycket bra, men inte direkt billiga. CIA och Ryssarna har relativt bra topografiska kartor över Afrika, men jag har aldrig sett dem i katbutikerna.
Problemet med dina grova angivelser är att det blir en herrans massa 1:100000 blad, ett både logistiskt och pekunjärt problem.
Hur har du tänkt lösa säkerheten i Sudan? Väst funkar ju dåligt mot skallskador. ?

Program

Angående program så är det väl Touratech som har flest funktioner men vi brukar använda Garmins Nroute, mindre funktioner men mer användarvänligt. Du kan lagra oändligt med tracks och med en vettig GPS puck så blir det hög noggrannhet. Jag har för mig att jag har noterat 2.4m som bäst.

/Ronnie
www.4x4expedition.se

Du kan ju testa i flyktinglägren i Tchad, där Darfurflyktingarna finns. De har säkert några bra tips om var du kan bli miljonär på enklast sätt. De som överlevde Mujaheddins senaste räd iallafall.

NGOer

Du kan ju också kontakta biståndsorganisationer som finns i området - tror t ex att Läkare utan gränser finns där.

/Patrik, som bara varit i Khartoum vilket är helt i linje med min risk(o)benägenhet

PS NGO= Non-Government Organisationer dvs t ex bistånds- eller människorättsorg utan koppling till regeringar DS

Du kan ju testa i flyktinglägren i Tchad, där Darfurflyktingarna finns. De har säkert några bra tips om var du kan bli miljonär på enklast sätt. De som överlevde Mujaheddins senaste räd iallafall.

Borde det inte vara smartare att unvika Tchad och Dafur? Ska man till Sudan så är det enklast att korsa gränsen från Egypten. Åk båt på Nilen söderut så kommer du till Sudan :) Försök inte korsa gränsen över land längs Nilen eller längs Röda Havet. Det går att ta sig ner till gränsen till Sudan över land men väl där blir det problem med egyptisk polis. Har själv testat...

Har ingen bra idé angående bra kartor. NGO eller ryska militärkartor är mitt bästa tips

/Stelllan

/Patrik, som bara varit i Khartoum vilket är helt i linje med min risk(o)benägenhet

Det är nog inte Sudan självt som är problemet utan vissa grannländer som har skapar oro.

Visst finns områden med problem, men jag tror att överlag har flera personer i denna tråd förutfattade meningar.

Det finns 500 000 kineser i Sudan och flera är involverade i oljeutvinning. Gissningsvis har även kineserna bra kartor över Sudan.

Troligtvis beror det frostiga förhållandet mellan USA och Sudan på olja. Det sägs att Sudan bad USA om hjälp för att hitta olja och efter en undersökning sa USA att det inte fanns någon olja. Kineserna bads om en andra utvärdering och givetvis hittade de olja. USA ville behålla Sudans olja för framtiden. Sudan förstod att USA lurade dem och USA blev sura för att kineserna fick tillgång till oljan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg