Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Högst belägna sjön?
- Trådstartare Emmma
- Start datum
SMHI
Kolla i SMHIs register över svenska sjöar http://www.smhi.se/ klicka fram till datakatalog.
Det omfattar 95 700 sjöar större än 1 hektar.
Jag försöker ladda ned pdf-filen men det tar lång tid via modem. Återkommer kanske om jag lyckas.
Thure
Kolla i SMHIs register över svenska sjöar http://www.smhi.se/ klicka fram till datakatalog.
Jag försöker ladda ned pdf-filen men det tar lång tid via modem. Återkommer kanske om jag lyckas.
Thure
Den namlösa sjön på östra Akka ligger på 1560 m enligt kartan. Vill minnas att Grundsten påstår att det är den som är högst belägen och inte Gaskkasajávvri i Giebmegáisi.haremma; sa:Så vitt jag kan se på mina kartor ligger Svarta sjön på 1430 möh, medan sjön mellan Tjäktjatjåkka och Tjäktjapakte ligger på ca 1480. Denna sjö har rykte om sig att vara Sveriges näst högst belägna sjö. Så??
Nu måste man definiera en sjö och det kanske krävs ett utlopp för att inte räknas som stor vattenpöl? Gaskkasajávvri har ett utlopp men om sjön på Akka har det vet jag inte. // RJ
Re: SMHI
1 hektar upplever jag inte som en sjö, tjärn?
/Hasse
thureb; sa:Kolla i SMHIs register över svenska sjöar http://www.smhi.se/ klicka fram till datakatalog.
Thure
1 hektar upplever jag inte som en sjö, tjärn?
/Hasse
haremma; sa:Så vitt jag kan se på mina kartor ligger Svarta sjön på 1430 möh, medan sjön mellan Tjäktjatjåkka och Tjäktjapakte ligger på ca 1480. Denna sjö har rykte om sig att vara Sveriges näst högst belägna sjö. Så??
Svarta sjön är såvitt jag vet Sveriges högst belägna NAMNGIVNA sjö. Den i Tjäkta och den i Akka har ju inga namn, men ligger mycket riktigt högre.
mvh Christian
Så här säger bl.a. Nationalecyklopedin:
sjö, insjö, större, mer eller mindre permanent vattensamling i en naturlig sänka i jordytan. Sjöar har i regel endast ett utlopp men kan också vara avloppslösa eller ha flera utlopp. De underhålls av tillrinnande vatten samt nederbörd direkt på ytan. Till skillnad mot laguner och avsnörda havsvikar påverkas de inte av havsytans variationer. Gränsfall finns dock, bl.a. i deltaområden och estuarier.
Naturgeografi
Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; 500 m2 har dock föreslagits. I torra områden kan tillfälliga vattensamlingar bildas i sänkor vid sällsynta häftiga regn. Sådana sjöar kallas episodiska sjöar. Avloppslösa sjöar har inget synligt utlopp. Nederbörden på sjöytan och det tillrinnande vattnet avdunstar från sjön. Avloppslösa sjöar får i regel förhöjd salthalt och kallas då saltsjöar. De förekommer mest i torrområden. Avloppslösa sjöar är sällsynta i Sverige men förekommer som grundvattensjöar, som har både tillflöden och avlopp genom grundvattnet, eller som små sjöar i dödisgropar, åsgropssjöar. En tjärn är en mindre skogssjö, medan en göl (gyl) är en liten vattensamling uppe på en mosses yta. I delar av Sverige kallas ofta sjöar för träsk, t.ex. Torneträsk. En damm är en, i regel liten, uppdämd vattensamling.
Om det nu kan vara till någon hjälp.
/mattias
sjö, insjö, större, mer eller mindre permanent vattensamling i en naturlig sänka i jordytan. Sjöar har i regel endast ett utlopp men kan också vara avloppslösa eller ha flera utlopp. De underhålls av tillrinnande vatten samt nederbörd direkt på ytan. Till skillnad mot laguner och avsnörda havsvikar påverkas de inte av havsytans variationer. Gränsfall finns dock, bl.a. i deltaområden och estuarier.
Naturgeografi
Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; 500 m2 har dock föreslagits. I torra områden kan tillfälliga vattensamlingar bildas i sänkor vid sällsynta häftiga regn. Sådana sjöar kallas episodiska sjöar. Avloppslösa sjöar har inget synligt utlopp. Nederbörden på sjöytan och det tillrinnande vattnet avdunstar från sjön. Avloppslösa sjöar får i regel förhöjd salthalt och kallas då saltsjöar. De förekommer mest i torrområden. Avloppslösa sjöar är sällsynta i Sverige men förekommer som grundvattensjöar, som har både tillflöden och avlopp genom grundvattnet, eller som små sjöar i dödisgropar, åsgropssjöar. En tjärn är en mindre skogssjö, medan en göl (gyl) är en liten vattensamling uppe på en mosses yta. I delar av Sverige kallas ofta sjöar för träsk, t.ex. Torneträsk. En damm är en, i regel liten, uppdämd vattensamling.
/mattias
norpan_; sa:Naturgeografi
Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; 500 m2 har dock föreslagits.
I En tjärn är en mindre skogssjö, medan en göl (gyl) är en liten vattensamling uppe på en mosses yta.
/mattias
Tack för ett faktaspäckat inlägg, det behövs.
Jag vet att det inte finns exakta gränser angående storlek och benämning av vattensamlingar.
Nedanför Marsfjällets topp har vi Topptjärnen 1148 m.ö.h. På toppen av Storvätteshogna har vi Santessontjärnen ca 1180 m.ö.h.
Dessa två tjärnar ligger inte i skogen och de har ungefär samma storlek som de två högsta sjöarna, därav min subjektiva skepsis.
Som lekman tycker jag att någon mer handfast avgränsning krävs(om det är möjligt).
Santessontjärnen lär t.e.x. bottenfrysa på vintern, finns det någon begränsning i detta avseende?. Visserligen har skog vuxit där uppe för 4000 år sedan, men namnet är inte så gammalt(?) så att det fått namnet tjärn.
På Ryssberget, NÖ Skåne har vi Enegylet och Lillesjö (som f.ö. är Sveriges suraste sjö). De är lika stora, fast med olika beteckningar. Jag har varit där, omgivningarna är undefär de samma vilket förbryllar.
Vi vet dock att man förändrat landskapet genom tiderna (utdikning e.t.c.), det finns därför en möjligt att betingelserna varit så att beteckningarna givits efter egenskaper du syftar till.
Själv är jag frågande om det gamla Sverige var så värst exakt, begreppen överlappade nog varandra.
Nåja, jag bygger min ovetenskapliga uppfattning att de två sjöar som åsyftas i diskussionen inte är "riktiga" sjöar. Sedan kan man säkert dryfta spörsmålet till ledes.
MVH Hasse
Okej, "permanent vattensamling i en naturlig sänka i jordytan."
Storlek: stor nog att vara med på fjällkartan.
Då: Akkasjön högst, Tjäktjasjön näst högst, Gaskkasjauri trea.
Då kan jag skryta med att ha badat i Sveriges näst högst belägna sjö, om ingen hittar någon ännu högre. Tills vidare får målet vara att även ta ett dopp i Akkasjön.
Storlek: stor nog att vara med på fjällkartan.
Då: Akkasjön högst, Tjäktjasjön näst högst, Gaskkasjauri trea.
Då kan jag skryta med att ha badat i Sveriges näst högst belägna sjö, om ingen hittar någon ännu högre. Tills vidare får målet vara att även ta ett dopp i Akkasjön.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg