Suveräna förklaringar! Enligt villkoren borde det även vara tillåtet att markera på skärmdumpen och publicera på plats till exempel om man inte vill skicka iväg sina läsare till en annan sajt. "Publicera kartor/bilder i digital form är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära" https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/ . Vänster är alltså inte tillåtet medans höger är det.
Visa bilaga 38529
Nej jag tror nog inte att du får göra så som du beskriver. Reglerna är ju tydliga:
”Publicering i digital form är inte tillåten i någon typ av kommersiellt sammanhang t.ex. där publicerade bilder är tillgängliga mot betalning eller på hemsidor/e-tjänster/appar som finansieras av reklam, annonser eller liknande.”
Utsidan är en sådan plats ”som finansieras av reklam, annonser eller liknande.”. Du refererar till:
”Publicera kartor/bilder i digital form är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära.”.
Det här kanske kan förvirra som att det är tillåtet att skärmdumpa på Utsidan så som du beskriver. Lite tydligare blir det om du läser Hjälp och tips till Min Karta för iOS | Lantmäteriet (lantmateriet.se) under ”Användning, villkor och avgifter”:
”Publicera kartor/bilder i digital form (utan att bryta isär någon information ur kartan/bilden) är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära. Kan göras utan avgift (för privatpersoner/ideellt bruk).”
Med denna sista mening i stycket framgår det att det bara gäller ”utan avgift för privatpersoner/ideellt bruk”. Så det enda alternativ som återstår är att dela länkar till Min Karta.
Senast ändrad: