Högre och högre toppar

Efter kebne och galdhöpiggen om man vill fortsätta ännu högre vad kan vara en idé att kika på i europa? Gärna fler förslag på toppar där man fortsätter ta sig uppåt mer och mer och som är rimligt för en nybörjare på toppar men annars vältränad individ.

Skulle gärna ta mig an något av de riktiga bergen i framtiden men där är vi inte än på långa vägar. 🙂
 
Ska du högre upp än Galdhöpiggen lär det väl bli att planera för Alperna ?

Matterhorn eller liknande, hur som ....jävligt fint i Cervinia med vandring i olika höjd och svårighetsgrad.
 
Ska du högre upp än Galdhöpiggen lär det väl bli att planera för Alperna ?

Matterhorn eller liknande, hur som ....jävligt fint i Cervinia med vandring i olika höjd och svårighetsgrad.
Matterhorn, efter lite snabb googling känns det som ett jäkligt stort steg och betydligt mer avancerat än tidigare nämnda toppar. 😬 Kanske lat här nu och går säkert hitta själv efter lite research men finns några enklare toppar i stil med våra nordiska men som ändå är högre?
 
Matterhorn, efter lite snabb googling känns det som ett jäkligt stort steg och betydligt mer avancerat än tidigare nämnda toppar. 😬 Kanske lat här nu och går säkert hitta själv efter lite research men finns några enklare toppar i stil med våra nordiska men som ändå är högre?
Lär väl finnas några tusen i Europa. 2400 m är inte speciellt högt i alperna.

Men förstår faktiskt inte varför höjden ska vara så viktig om man ända inte går efter de högsta topparna i ett område.

Finns tusentals fina toppar i Norge du kan gå och träna på för att gå kunna gå andra toppar.

(Matterhorn ska du nog vänta med ett tag ... Montblanc är nog bra mycket enklare t.ex.)
 
Lär väl finnas några tusen i Europa. 2400 m är inte speciellt högt i alperna.

Men förstår faktiskt inte varför höjden ska vara så viktig om man ända inte går efter de högsta topparna i ett område.

Finns tusentals fina toppar i Norge du kan gå och träna på för att gå kunna gå andra toppar.

(Matterhorn ska du nog vänta med ett tag ... Montblanc är nog bra mycket enklare t.ex.)
Fascineras av höjd och kände att någonting i mig hände på toppen då jag hela livet haft en väldig höjdrädsla, väl uppe blev det mer en glädje än rädsla och vill utforska det hela mer. 🙂 Tanken är kunna välja ut några toppar med vettiga "betyg" för att kunna stegra upp till ett riktigt berg så att säga.

Tyckte kebne var en besvikelse sett till utmaning vilket jag borde ha kunnat lista ut då folk drar med sig sina barn upp. Jag har tidigare aldrig haft ett större intresse för toppar som sagt och saknade insikt i vad som krävdes och inte. Väl nere så kände jag väl lite att "vad var det här, fasen jag har nog fysiken faktiskt kunna ta mig bra mycket högre upp om jag tar chansen"

Skulle vilja se vad jag kan klara av men saknar kunskap gällande ren klättring samt känns dumt ge sig på ett riktigt berg med enbart våra nordiska "små" toppar i bagaget. Tanken är bygga på med erfarenheter samtidigt som jag tar mig högre upp.

Lite av en djungel med då det som sagt finns en del att välja mellan och jag aldrig fördjupat mig i det hela. Tänker några pekande fingrar kan vara trevligt leda mig åt rätt håll vad som kan vara en bra fortsättning på mitt äventyr. 🙂
 
Senast ändrad:
Tycker bara det blir konstigt att åka till alperna för att ta en topp på t.ex. 2700m för att den är högre än Galdhøpiggen.

Luftighet, svårighetsgrad, krav på erfarenhet etc handlar väldigt lite om hur hög toppen är innan det börjar bli så pass högt att höjden i sig själv blir ett problem.

När jag läser ditt inlägg så tror jag du enklare kan få den erfarenhet och upplevelser du vill ha närmare än alperna och jag har inte heller tron på att höjden i sig själv spelar någon roll.
 
Tycker bara det blir konstigt att åka till alperna för att ta en topp på t.ex. 2700m för att den är högre än Galdhøpiggen.

Luftighet, svårighetsgrad, krav på erfarenhet etc handlar väldigt lite om hur hög toppen är innan det börjar bli så pass högt att höjden i sig själv blir ett problem.

När jag läser ditt inlägg så tror jag du enklare kan få den erfarenhet och upplevelser du vill ha närmare än alperna och jag har inte heller tron på att höjden i sig själv spelar någon roll.
Finns ju de som vill fånga en större och större gädda fast de inte ens äter den och en mindre skulle smaka bättre ifall de faktiskt åt den. 😁 Har man väl fått för sig något kan det vara kul försöka slå det och i mitt fall har det nu blivit höjd vad tycks.

Resan går ju att boka ihop med något annat och jag har gott om fritid samt ingen deadline jag ska vara på Everest inom ett år. 😁

Hade varit kul bara ifall någon annan vandrat samma väg och hade förslag på några toppar som skulle fungera för en person likt mig. 3000m, 4000m, 5000m kanske efter det.

Har vilja och fysik men saknar som sagt erfarenhet, därför den enklaste vägen nå så högt som möjligt. Med enklaste vägen kommer det oavsett bli jobbigare än jag klarar av vid en viss höjd kan jag tänka mig
 
Har inga egna specifica tips, men det finns ju massor att hitta om man söker. Även guideböcker att köpa. Och man kan ju gå någon grundkurs i alpin klättring, det är ofta snö och is däruppe.

Finns även gott om vandringsleder i alperna, med hög höjd, stora höjdskillnader och trixiga etapper.
 
En annan promenadtopp är Mount/Gunung Kinabalu på Borneo, 4095 möh.
Se bara till att ha bättre väder än vi hade när vi var upp 1995, regn och moln så vi såg 10meter :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar