höghöjdshosta

Har fått problem med hosta betingad av ansträngning i kyla och torr luft på höjd.
Har sett nån pryl på TV som man kan andas igenom för att värma upp inandningsluften.

Finns det någon som provat och i så fall resultatet?
 
Lungplus

Jag har problem med hosta på hög höjd och har använt en Lungplus med gott resultat. Hostan försvinner helt så länge jag andas genom den. Nackdelen för min del är att jag blir att dregla en hel del.

Laila
 
Jag har den övre, lungplus. Har använt den på hög höjd och vid kontitionsträning vintertid.

Förutom att de värmer upp inandningsluften så återfuktar de den också. En del av fukten som försvinner ur kroppen via utandningsluften kondenserar på väggarna och dras in med nästa andetag. Drägglet som bildas är ett bevis på det. Mycket bra vid torr luft som i kyla eller på hög höjd. Nackdelen med dem är väl att det döda rummet (som med en snorkel) ökar något litet och därmed syretillförseln.

Näbben (lungplus) har fördelen att den kan enkelt tas i och ur för att dricka, äta, prata etc, men kan skada tänderna vid fall och är lätt att tappa.

Gristrynet (Airtrim) har fördelen att det värmer även ansiktet men är lite mekkigt att få av och på med tjocka handskar.
 
tryffelsvinet; sa:
Näbben (lungplus) har fördelen att den kan enkelt tas i och ur för att dricka, äta, prata etc, men kan skada tänderna vid fall och är lätt att tappa.
Jag har satt ett gummiband i min Lungplus, så är den mindre lätt att tappa bort. Det är bara att spotta ut den när man ska säga något. Är mycket nöjd med den för övrigt.
Sök på Lungplus, den har diskuterats förut!
/Stina