Högfjällskartan Kebne

Tänkte läsa in waypoints till min GPS m.h.a. Kebne högjällskarta scannad i Fugawi, ett problem uppstår dock när kartan ska kalibreras, jag har provat kalibrera på två sätt:

1: Med hjälp av befintliga waypoints som jag har tagit när jag varit i Kebne. och då stämmer givetvis alla andra waypoints i området också, men lägger jag in ett rutnät i kartan är detta förskjutet och en aning snett.

2: Med hjälp av kartans long/latitud linjer, men när jag laddar in mina befintliga waypoints från GPS:en ligger de allihop ca. 500m väster om där de borde ligga?? (samma förskjutning som ovan?) rutnätet i fugawi stämmer perfekt med den scannade kartan.

Kan detta ha något med kartdatum eller kompassfel att göra, jag använder kartdatum WGS84 i GPS:en och Fugawi, på högfjällskartan står inget kartdatum.
Har provat med/utan kompensation för kompassfel (3 grader på högfjällskartan) men ingen skillnad.

Någon som har några tips så vore jag tacksam.
Finns det förresten något program som man kan exportera scannade kartor till GPS:en i?
// Ola

Prova med RT90

Beroende på hur gammal din fjällkarta är, är det osäkert vilket kartdatum som använts men prova med RT90 och kolla när kartan är tryckt för det står väl någonstans.

Per Brune

När du skall ta in den skannade kartan i Fugawi välj "kalibrera karta" projektion "swedish grid" sen har du ju rutnätet på kartan med RT90kordinater bara att fylla i, ju mer punkter desto exaktare blir kartan
När du sedan använder GPS mot kartan så måste gps:n vara inställd på RT90
Lycka till /Runar

Tack för tipsen

Provade med RT90 och Rikets Nät (swedish grid), vilket fungerade alldeles utmärkt på den vanliga (lila) fjällkartan som har rikets nät inrutat på den.

Dessvärre kvarstår problemet när jag lägger in högfjällskartan (en lite mer detaljerad karta med bättre skala över kebne-området)som inte har rikets nät, har provat alla möjliga varianter av kartdatum och projektion, men alltid samma problem....
Men det får duga med den vanliga fjällkartan så länge.

Någon som vet om det kommer/finns topografiska GPS-kartor över fjällen/alperna ?

Hej Ola
Prova följande
1. Kolla var gridlinjerna är på din vanliga fjällkarta överför noggrant minst 4 st av dessa N och O (gärna i hörnen) till din specialkarta
2. Skanna o ta in kartan i ett bildbehandlingsprogram, kolla att dina nyss gjorda linjer är parallella med skärmen om inte vrid kartan så att den blir det
3. Ta in kartan i Fugawi kalibrera i RT90 och i skärningspunkterna av dina gjorda gridlinjer, nu borde det funka
Om du har lust så kan du maila kartan (jepg-format)till mig så kan jag försöka
Lycka till /Runar

Re: Tack för tipsen

motumba; sa:
Dessvärre kvarstår problemet när jag lägger in högfjällskartan (en lite mer detaljerad karta med bättre skala över kebne-området)som inte har rikets nät, har provat alla möjliga varianter av kartdatum och projektion, men alltid samma problem....

Är det inte den som är en 1:15 000 del? Den kanske är som en orienteringskarta, dvs uppåt på kartan pekar mot den magnetiska nordpolen. Då lär inte RT90 med vänner fungera särskilt bra.

inte omöjligt

Skalan på kartan är 1:20000, det är inte omöjligt att norr pekar mot den magnetiska nordpolen, informationen på kartan är tyvärr ganska dålig.... lite synd för i övrigt är kartan mycket bra, ett måste om man håller till runt de centrala delarna i Keb.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg