Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

Att själv se upp för lastbilarna är förstås en alldeles för enkel lösning. Jag har rätt om jag så ska dö på kuppen.

Skadeförloppet

är välkänt och har diskuterats flera gånger här på Utsidan. Samma skadeförlopp finns även ute på landsbyggden.

Men viktigt att fortsätta tjata om det. Jag tror inte det går att bygga bort den här skaderisken med ändringar i vägmiljön.

Möjligen skulle en kollisionsvarnare på lastbilens högra sida kunna minska risken?

Thure

är välkänt och har diskuterats flera gånger här på Utsidan. Samma skadeförlopp finns även ute på landsbyggden.

Men viktigt att fortsätta tjata om det. Jag tror inte det går att bygga bort den här skaderisken med ändringar i vägmiljön.

Möjligen skulle en kollisionsvarnare på lastbilens högra sida kunna minska risken?

Thure

Ja, och finns det inte möjlighet numera att ta bort den döda vinkeln helt genom kamera..?

...det hjälper ju inte att lastbilschauffören tittar innan sväng, om det finns en död vinkel...

//J

varför skall man sitta så högt i en lastbil ?

borde gå och göra en transportbil för stadsbruk.
sitta lågt
fri sikt genom dörrarna

jon

varför skall man sitta så högt i en lastbil ?

borde gå och göra en transportbil för stadsbruk.
sitta lågt
fri sikt genom dörrarna

jon

Från länkad artikel:

Ytterligare en lösning som Cykelfrämjandet pekar på är specialbyggda lastbilar för stadstrafik. För ett år sedan beställde sop- entreprenören Liselotte Lööf nya sopbilar, där förarhytten är lågt placerad. Tanken är att det ska förbättra de anställdas arbetsmiljö, men ökad säkerhet är återigen en positiv bieffekt.
Christian

Är det nackdel

att sitta högt? Borde inte det ge bättre överblick? Backspeglarna borde kunna täcka in samma siktfält oavsett hur lastbilschauffören sitter?

Men det blir alltid en avsevärd död vinkel med ett brett fordon där man inte kan blicka snett bakåt åt höger.

Thure

att sitta högt? Borde inte det ge bättre överblick? Backspeglarna borde kunna täcka in samma siktfält oavsett hur lastbilschauffören sitter?

Men det blir alltid en avsevärd död vinkel med ett brett fordon där man inte kan blicka snett bakåt åt höger.

Thure

...och död vinkel kan med nutidens teknik lätt avhjälpas (kamera). Så man kan ju undra varför den lösningen är ganska ovanlig fortfarande.

Som cyklist bär jag reflexer, lampor och ger tydliga tecken, försöker uppträda korrekt och förutsebart (samspel) men det båtar föga om jag inte syns...

//J

...och död vinkel kan med nutidens teknik lätt avhjälpas (kamera). Så man kan ju undra varför den lösningen är ganska ovanlig fortfarande.

Som cyklist bär jag reflexer, lampor och ger tydliga tecken, försöker uppträda korrekt och förutsebart (samspel) men det båtar föga om jag inte syns...

//J

Vill återigen slå ett slag för samspel. Som lastbilschaufför antar jag att de blinkar då de ska svänga (det brukar de oftast göra). Som cyklist kan man ju då låta bli att ligga i döda vinkeln.

Om man utgår ifrån att det behövs både livrem och hängslen så fungerar det lite bättre

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg