Högalpin sommarkurs var suverän!
Jag känner inte igen mig det som beskrivs ang STFs kurser vid Keb stationen. Jag gick Högalpina kursen (tjejveckan) i sommras. Det var första gången den kursen annordnades som en tjejvecka, och tydligen hade marknadsföringen inte lyckats så bra... När jag kom upp till Keb visade det sig att jag var enda deltagaren!! (de hade några sena avbokningar). Trots detta körde de kursen. (vintertjejkurserna brukar alltid vara fullbokade, liksom "vanliga" sommarkurser)
Min guide, Maria Hyttnäs, var mycket kompetent och trevlig! Vi genomförde (nästan, storm hindrade oss en dag) alla moment som stod på kursbeskrivningen (under glaciärmomentet följde några tjejer ur personalen med för att kunna skapa ett replag, det blev ju lite svårt med bara en kursare + guide!).
Tidigare har jag varit på UCPAs sommarkurser i Chamonix. Min uppfattning var att guiderna i Keb var mer måna om och duktiga på att lära ut till deltagarna, samt mer säkerhetsmedvetna än de franska guider jag haft på UCPA (som dock oxå var bra, men om jag ska jämföra så..).
Jag rekommenderar verkligen STFs kurser, iallfall sommartid! Och så stor skillnad kan det ju inte vara vinter/sommar??!! Självklart kan det vara beroende av vilken guide man får, men de andra guiderna jag träffade på verkade vara trevliga, utåtriktade och kompetenta de med!
[Ändrat av oestberg 2002-01-23 kl 22:21]