Högalpin kurs?

Jag har läst om de kurser som finns vid kebenekaise fjällstation och blev väldigt intresserad. Den högalpina kursen verkar lärorik och ett bra sätt för mig som inte kommit så långt utanför pisterna ännu. Jag har försökt leta efter om det finns liknande kurser på andra håll, men inte lyckats. Är det någon som kan ge mig några tips?

//Johanna

Kolla med guiderna

Kolla bland bergsguiderna, dom har säkert något som passar. STF brukar ju få en del kritik ang sina kurser och icke certifierade guider. Har dock själv positiv erfarenhet av STF, men man har ju läst en del skräckhistorier här på utsidan...

Gick sist en alpinistkurs med Dick Johansson och Thorbjörn Enevold som kursledare via NNKS.
[Ändrat av Per J 2002-01-08 kl 21:42]

Vilka skräckhistorier?

Har dock själv positiv erfarenhet av STF, men man har ju läst en del skräckhistorier här på utsidan...

Gick sist en alpinistkurs med Dick Johansson och Thorbjörn Enevold som kursledare via NNKS.

Per!
Jag har precis bokat Högalpin kurs i Kebnekaise och blev orolig när jag såg ditt inlägg. Vad är det för skräckhistorier du menar? Jag vill ju ha en guide som jag kan känna mig trygg och säker med.

Sedan undrar jag också om du kan ge mig adress/e-mail/hemsideadress till de bergsguider du nämner. Hur är alpinistkursen med Dick Johansson upplagd och hur anmäler man sig?

Tacksam för svar.
/Petra

Svar

Det finns tidigare inlägg här på utsidan där folk kritiserat STF's guider för att inte vara UIAGM certifierade utan kommer direkt från någon friluftsutbildning. Skräcken vat att någon anmält sig på en kurs och åkt hela vägen till Kebnekaise fjällstation - bara för att höra att kursen var inställd pga för få deltagare.

Här hittar du svenska guider: http://www3.utsidan.se/sbo/

Väldigt

Tja

Jag var uppe på en kurs på Keb-stationen som hette "Alpin klätterkurs" och för mig var det en besvikelse.

Kursformuleringen löd citat:
"Denna kurs bygger mycket på deltagarnas förkunskaper och färdigheter och syftar till att göra dig redo för egna turer. Under veckan övar vi ledklättring på brant is, alternativa säkringar och metoder samt höjer nivån med alpina problemlösningar. Ytterligare moment som står på dagordningen är mixad klättring med och utan isyxa, teknisk klättring med stegar och bultar samt räddningsteknik och evakuering."
---klipp---klipp----
"Tidigare klätterkunskaper är ett krav liksom att du är van att ledklättra på egna säkringar."
Slut citat.

1. Det var stört omöjligt att få tag på kursledare innan kurs och diskutera ingående moment. Försökte säkert 5-6 gånger via mail och telefon. KebStationen kunde heller inte uppge namn på kursledare. Som intresserad deltagare ville jag ju förbereda mig så mycket som möjligt...Skit 1.

2. Punkterna "Teknisk klättring med stegar och bultar", "räddningsteknik" och "evakuering" fanns inte med eller beskrevs kort med ord. Väder och andra osäkra faktorer var inget som förhindrade detta. Skit 2.

3. "alternativa säkringar och metoder"
Dåligt att endast VISA t.ex. Abalakov-ankare (dessutom färdiggjort vid förevisning) och ankare med yxa. Om det heter kurs kan man gott låta eleverna prova själv och verkligen få lära sig. Skit 3.

3. Vi tilläts inte leda på is en enda gång. Hjärndött och tråkigt då ALLA som deltog på kursen var ganska vana tradklättrare och klarade minst 5/5+ på kil.
Hela kursen präglades av att vi inte fick göra ett enda "skarpt" moment någon gång. Vid ett tillfälle blev vi t.o.m. nedfirade istället för att få fira själva. I alperna kan man se feta tyska tanter som guiderna släpar runt med på berget...så kände jag mig då...Skit 4.

4. Fick känslan av att guiderna inte var intresserade av att anpassa kursen efter deltagarnas önskemål, något som stärks av #1. Verkade som om de ville köra sitt invanda race från A till B utan att behöva "störas". Skit 5.

Slutkläm:
Som kurs tycker jag den var usel.
Lägger man däremot kursaspekten åt sidan så blir det en annan sak. Är man bara intresserad av att träffa lite nytt folk, komma ut i snön och vara på fjället så finns inget att anmärka.

När det gäller guidernas kompetens så fanns inget att anmärka...Inga problem med förtroendet.
/Mattias
[Ändrat av mattiase 2002-01-09 kl 14:39]

Låter inte bra...

Mattias!
Det där lät ju inge' vidare. Guiden borde naturligtvis ha varit mer lyhörd och anpassat sig efter gruppens höga nivå. Nu blir jag ännu mer tveksam till att gå den här kursen jag anmält mig till. Visserligen kräver den inga ingående förkunskaper i klättring (Högalpin vinterkurs), men det vore ju kul om guiden betraktade en som en människa och inte som ett objekt som ska lotsas från punkt A till punkt B. Jag vill vara med och påverka min upplevelse! Och självklart vill man veta vem som ska hålla i kursen. När jag gått färdledda långturer med STF har färdledaren alltid hört av sig i god tid innan och presenterat sig och hört sig för om man undrar över något. Så borde det gå till på Kebnekaise oxå. Skulle gärna se att någon som arbetar på Kebnekaise kan komma med en kommentar i denna fråga...

/Petra
[Ändrat av madir 2002-01-09 kl 17:28]

Gå SKFs kurs

Kan rekomendera klätterförbundets alpina kurs. Gick den i somras och jag tyckte den var mycket lärorik trots att vi hade rätt mycket dåligt väder.

guider

Som ett litet tips, vad gäller guider så har Utsidan samarbete med några internationellt auktoriserade bergsguider, titta in på "utsidans guider" under menyn "mötesplats".
Mvh. Mikke

Jag gick högalpin sommarkurs på Keb för flera år sedan och hittade inte något att klaga över. Oavsett om de guider vi hade var certifierade eller inte så kunde de i alla fall sina saker och jag var helnöjd med kursen.

Högalpin sommarkurs var suverän!

Jag känner inte igen mig det som beskrivs ang STFs kurser vid Keb stationen. Jag gick Högalpina kursen (tjejveckan) i sommras. Det var första gången den kursen annordnades som en tjejvecka, och tydligen hade marknadsföringen inte lyckats så bra... När jag kom upp till Keb visade det sig att jag var enda deltagaren!! (de hade några sena avbokningar). Trots detta körde de kursen. (vintertjejkurserna brukar alltid vara fullbokade, liksom "vanliga" sommarkurser)

Min guide, Maria Hyttnäs, var mycket kompetent och trevlig! Vi genomförde (nästan, storm hindrade oss en dag) alla moment som stod på kursbeskrivningen (under glaciärmomentet följde några tjejer ur personalen med för att kunna skapa ett replag, det blev ju lite svårt med bara en kursare + guide!).

Tidigare har jag varit på UCPAs sommarkurser i Chamonix. Min uppfattning var att guiderna i Keb var mer måna om och duktiga på att lära ut till deltagarna, samt mer säkerhetsmedvetna än de franska guider jag haft på UCPA (som dock oxå var bra, men om jag ska jämföra så..).

Jag rekommenderar verkligen STFs kurser, iallfall sommartid! Och så stor skillnad kan det ju inte vara vinter/sommar??!! Självklart kan det vara beroende av vilken guide man får, men de andra guiderna jag träffade på verkade vara trevliga, utåtriktade och kompetenta de med!
[Ändrat av oestberg 2002-01-23 kl 22:21]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trcgol2 Högalpin Skidbestigningsvecka Keb. Skidalpinism 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg