Högaktivitetsjacka!

Jag ska köpa ny Jacka.

Krav:

Lättandad ex: Windstopper.

Ventilation under armhålorna.

Bra huva.

Gärna fickor som kan nyttjas vid ryggsäcksbäring.

Jackan ska nyttjas som turjacka, toppbestigningar samt i pisten.
Vattentäthet är inget av större vikt då det sällan regnar på vintern :)

Ett plus är även om den inte är för dyr.

Så skicka mig era bästa tips...

Tierra Conrad cain Paclite

Bra huva
Bra vetilation
Fickor kan användas med rygga
Vattentät
Lätt och lättpackad i ryggan
Pris 2995:-

Haglöfs Trident jacket

Haglöfs Trident jacket är helt vindtät samtidigt som den är motståndskraftig mot regn, snö. Den andas bra och har en fast huva med skärm som kan regleras med en hand.Förlängd rygg, som värmer över svanken Den här jackan är gjord för de som vill ha en jacka som är lätt, andas bättre än Gore- tex och den är vindtät samt står emot snö, regn bra, står emot regn i ca 4 timmar sedan kan det regna i genom sömmarna. Priset ligger på ca 1895 kronor

Klättermusen Nunatak

Bomull är bara sååå bäst, särskilt om det kommer från Klättermusen. Den har förvisso inte ventilation under armarna men det behövs inte. Jag har även en Arc'teryx och en TNF att jämföra med och tycker att Nunataken är den överlägsna för vinterbruk typ skidor, toppbestigningar m.m.

Otroligt skön, mycket bra huva, tyst (prasslar ej som Gore-Tex), bra passform, slitstarkare än GT, bra fickor, Parkas-design (kan vara både +/- beroende på vad man gillar iof) snygg som få, etc. etc.

Dessutom är den billig jämfört med GT-jackor.

Kolla in den vetja

Perfekt..

men lite dyrt. Jag jagar själv en lättvikts andasjacka i bomull och tyckte att Nunatak var bra men Njal perfekt, men 2500:-. Säkert värt pengarna men finns det någon annan tillverkare?

Torbjörn

Tierra

Jag har en Tierra jacka, Conrad Kain med Paclite membran och har hitills inget negativt att säga om den. Jag trivs bättre och bättre faktiskt, nu fattas bara ett par byxor. Jag tror även byxorna blir av märket Tierra eftersom de alltid ligger ett par hundralappar under i stort sett alla andra märken. Men det är en djungel av jackor och byxor där ute så lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg