höga väggar!?!

... och förutom Rösås så finns Hykjeberget i Älvdalen som är 120 m högt. Det är nog de enda två väggarna i Sverige, utanför fjällvärlden, som är mer än 100 meter höga.
I fjällen finns ju en del högre saker, men frågan är var gränsen går mella vägg och mer fjällklättring. Dock är definitivt Skierfe en vägg, och den är högre än 100 meter. I SV Sarek finns också den obestigna SO-väggen på Pulkas, på vilken (enligt Tore Abrahamsson) "toppen av väggen bildar synbarligen en barriär med överhäng". Undrar när den ska bli klättrad.
Utanför fjällen finns ju några andra större väggar av höjd. Bispberg är ju hög, även om där just nu är förbjudet att klättra. Stora väggen i Stugun är inte så mycket lägre än de efterlysta 100 metrarna. Sedan har vi Balberget i Umeåtrakten (om någon kommer ihåg det: där har väl inte klättrats sedan 70-talet?) som nog är betydligt mossigare än Rösås. Sedan är allt en fråga om gränsdragning. Möhättan har ju leder som är längre än 100 meter, men det är svaklättring. När slutar en klippa att vara vägg???
Och när börjar den? Om vi tar med klippor som är mer eller mindre orörda finns det nog en eller annan till som kommer i närheten i storlek. Eller också minns jag fel, men jag kommer ihåg någon stor vägg i Ljungadalen mellan Ånge och Stöde, kanske vid Ljungaverk. Har någon klättrat där?

Jag var vid Trollsjön i somras och kunde inte låta bli att fundera över den vägg som ligger omedelbart norr om sjön. Ser rätt lös och läskig ut, men kan vara rejält hög.
Det kanske är mer utforskat än jag tror, men i fjällvärlden får man ju känslan av att det måste finnas ett och annat som är högre än 100 m och brant. Ibland kanske det är nåt hyllparti e.d. som avbryter "väggen", men så är det ju som regel på storväggar också - mer eller mindre.

Menar du Blåberget Per?
Finns en fin förare till den på borrbult.nu.

Balberget

Balberget ligger precis vid byn Balsjö, ungefär en mil innan man svänger av mot Blåberget. Där klättras väl en gång per vinter av några alpinistenusiaster från Umeå. Det finns till och med en förare som går att hitta på Isblocket:

http://www.isblocket.tk/

OK, vad bra!
Då finns det två höga berg vid Umeå. Finns det nån förare eller liknande över Balberget?

(Trodde Bal/Blå- kunde vara lite tangentsnubbel - fast å och a ligger ju inte nära varandra...)

Fyra höga

Förare Balberget: se tidigare svar.

Fyra höga väggar kan man väl säga att det finns runt Umeå om man räknar med Rösås (12 mil) och Offerhällan (17 mil).

Jag håller gärna med om att de ställena är höga, men att de alla är nära Umeå kräver ett lite mer norrländskt perspektiv :).

Tack för tipset om föraren, jag postade i princip samtidigt som du tydligen...

pecall; sa:
När slutar en klippa att vara vägg???
Och när börjar den? Om vi tar med klippor som är mer eller mindre orörda finns det nog en eller annan till som kommer i närheten i storlek. Eller också minns jag fel, men jag kommer ihåg någon stor vägg i Ljungadalen mellan Ånge och Stöde, kanske vid Ljungaverk. Har någon klättrat där?

Jag vet att det finns några klätterplatser längs Ljungan, men tyvärr har jag inget namn. Även har Nolbykullen (15 km söder om Sundsvall) en ganska brant sida (mot sydväst). Hur hög den är vet jag inte riktigt, men 60-80 meter är troligt. Antagligen väldigt mossigt, och jag tror inte det klättras nåt där öht. Det är också en fråga om vad som är vägg och vad som är brant klippa.

MvH

Kalberget i Jämtland.

pecall; sa:
...Om vi tar med klippor som är mer eller mindre orörda finns det nog en eller annan till som kommer i närheten i storlek.

I Frostviken i norra jämtland finns det ett berg (Kalberget) som ligger vid Ströms Vattudal. Detta är ingen fjällvägg heller. Jag tror att väggen på det berget är närmare 300 meter hög. Jag vet att folk har klättrat på den men firat av därför att det var för löst.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg