Höga kusten och introduktionsklättring

Hej

Jag kommer att vara i Örnsköldsvik i mitten av augusti en kortare period. Om vädret tillåter så är tanken att att några vänner skall få prova att klättra för första gången. Men jag har aldrig varit där själv och är ute efter lite information kring möjligheterna för bultade leder i de lägre graderna dvs upp till 5a.

Jag har tittat litegrann på Höga Kustens klätterklubb men de skriver att de flesta lederna kräver egna säkringar. Det är jag dock inte så sugen på att göra med mina vänner utan bultar skulle inte skada eller tom om det är enkelt att sätta upp ett topp-rep?

Annars om någon saknar en säkringspartner någon enstaka dag så hör av Er så hänger jag på.

/Christian

Rösåsberget är ju bultat. Var dit förra sommaren men hade ingen förare och kände mig mest förvirrad.
Nu går det dock att få tag i förare på http://www.ukhk.se/dokument/rosasforare.pdf

Annars finns ju Ringkallen i Nordingrå, inte så mycket bultar men toppankare finns för topprepsklättring om man inte vill lägga kilar.

Om någon sitter inne med en förare över Ringkallen så får ni gärna höra av er till mig på: ollepelo@hotmail.com Verkar inte finnas nånstans längre.

Kanske lite långt söderut, men på Midskogsberget utanför Sundsvall finns ett gäng välbultade turer ca. grad 3+ till 5 med fina firningsankare och rubbet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
don genaro Klättring längs med kusten i spanien Sportklättring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg