Polstrade=fodrade, oftast med gore-tex. De ofodrade typ lundhags, jörn kräver oftast dubbla strumpor för att få rätt och skön passform. Fördelen blir att den ofodrade kängan torkar betydligt fortare, eftersom fodret (tjock+tunn strumpa) blir urtagbar och utbytsbar. Alltså gör du en blöt känga torr om du byter strumpor+sulor. Helt överlägset enligt mig, iallafall om man är ute flera dagar och inte har finfina torkmöjligheter. En dyblöt fodrad känga tar nästan en vecka på sig att torka inomhus, ofodrad en dag. Nacktdelar då? Inga enligt mig, inte vattentät säger vissa..iofs sant, men vaxar/fettar du den dagligen krävs ytterst blöta förhållanden innan den blir blöt. Vill du absolut ha den vattentät, köp då sealskinz-strumpor. Då har du den ultimata lösningen= Snabbtorkande och vattentät.
Vill du ändå ha med foder kan jag starkt rekomendera Meindl performance=ca 2800:-, LOWA combat boot GTX=ca 2300:- eller finfina HAIX tibet=ca 2500:- LOWA och HAIX har några cm högre skaft. Dessa tre är i princip identiska kängor, ingen är sämre än den andra ur kvalitetssynpunkt.
Lycka till/Peder