Hög maxpuls

För något år sedan köpte jag en Polar-klocka och har pulstränat sedan dess. Tyckte när jag började använda pulsmätaren att jag låg rätt högt över det "normala". Körde en del backlöpning där jag stegrade hastigheten tills pulsen inte gick upp mer och resultatet var konsekvent något slag över 220 per minut. Jag är 26 år och enligt de vanliga formlerna bör jag ligga på runt 200.

Har nu skaffat nya klocka, en Suunto T6c och den mäter samma sak. Ska man verkligen upp över 85% av maxpuls även om denna är såhär hög för att få bra konditionsträning.

Någon mer som "lider" av samma "problem".

Alla är olika. Min är också hög, 24 bast och cirka 210-215. Det viktiga är nog snarare hur ansträngd du känner dig under rundan.
Har hört att Lance Armstrong pumpar på i 240 under vanliga träningsrundor men har inte bekräftat detta.

För något år sedan köpte jag en Polar-klocka och har pulstränat sedan dess. Tyckte när jag började använda pulsmätaren att jag låg rätt högt över det "normala". Körde en del backlöpning där jag stegrade hastigheten tills pulsen inte gick upp mer och resultatet var konsekvent något slag över 220 per minut. Jag är 26 år och enligt de vanliga formlerna bör jag ligga på runt 200.

Har nu skaffat nya klocka, en Suunto T6c och den mäter samma sak. Ska man verkligen upp över 85% av maxpuls även om denna är såhär hög för att få bra konditionsträning.

Någon mer som "lider" av samma "problem".

Låter otroligt högt! Har själv aldrig kommit över 184 i maxpuls på min Polar(är dock äldre än du)
Men en otränad "tjejkompis" ville testa min cykeltrainer å redan under lätt uppvärmning fick hon upp pulsen till 204!! Jag bad henne öka lite till å då maxade hon 211 innan hon inte orkade mer!
Ska säga att hon var rätt så otränad men ung å kämpastark ;)
Ska du köra på så gäller nog som du säger 85% av maxpulsen men på LD-träning så räcker det med 60%

Ps tror dock inte på 240 för Armstrong(såg på nån alpklättring då han gick på max att pulsen låg på ca190)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SKalli Hög puls eller stumma underben? Löpning 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg