Hjultillsats

Fick tips om landroller:
http://www.landroller.com/
som ser kul ut.

Funderade på om man skulle kunna använda samma idé till att bygga en hjultillsats till långfärdsskridskorna. Alltså ett hjulpar som kan klickas i på sidan av skridskorna. Detta skulle ge möjligheten att rulla mellan sjöarna och nya turmöjligheter uppstår!

Ingen nyhet

Terräng Inlines är ingen höjdare. Idén att vinkla stora hjul kanske kan minska vibrationer något men två hjul är ingen bra lösning det blir för kursstabilt och för dålig friktion.

Thure

Re: Ingen nyhet

thureb; sa:
Terräng Inlines är ingen höjdare. Idén att vinkla stora hjul kanske kan minska vibrationer något men två hjul är ingen bra lösning det blir för kursstabilt och för dålig friktion.
Har inte tidigare varianter på terräng inlines haft hjulen framför och bakom skon? Dvs. mycket lång hjulbas. Det är väl hjulbasen som ger kursstabiliteten?

Blir mina fyrhjulingar mer kursstabila om jag plockar bort mellanhjulen?

Re: Re: Ingen nyhet

Lasse Nilsson; sa:
...

Jepp.

Sommaren 1999 körde jag med 3 hjul i en 5 hjuls ram, för att få ner vikten. Det var rätt svårt att få tilll mjuka kurvor med dom, mycket skönare när jag satte dit alla 5 hjulen. Vid ett tillfälle tappade jag mittenhjulet, och DÅ blev det svårt att åka, gick inte att komma runt i bågar i skären.

Re: Re: Re: Ingen nyhet

boe skates; sa:
Lasse Nilsson; sa:
...

Jepp.

Sommaren 1999 körde jag med 3 hjul i en 5 hjuls ram, för att få ner vikten. Det var rätt svårt att få tilll mjuka kurvor med dom, mycket skönare när jag satte dit alla 5 hjulen. Vid ett tillfälle tappade jag mittenhjulet, och DÅ blev det svårt att åka, gick inte att komma runt i bågar i skären.

Jag har kört redan 3 år utan mittenhjulet(5-hjul.), det går riktigt bra.

Med färre hjul blir varje enskilt hjul mer komprimerat, vilket leder till sämre rull, spec. för mjuka hjul. Kan säkerligen delvis kompenseras för om man använder hårdare hjul.....

Frågan är bara var brytpunkten för resp. uppsättning ligger.

J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg