Kanske
dabac; sa:
...
Men vad händer om man radialekrar vänster OCH använder tunnare ekrar? Blir det en övekompensation då så att hjulet blir svagare/vingligare igen?
I teorin så kommer det att fungera utmärkt.
Jag har för mig att det är så som Campas bakhjul, tex Nucleon, är ekrade.
Men i praktiken så kan hjulet bli bäst med 3X och DT Comp på båda sidorna bak.
Varför då?
Det beror på många faktorer, och var lugn jag skall räkna upp så många av dem som jag kommer ihåg.
Men det beror först och främst på din vana som hjulbyggare.
För att få ett lyckat resultat av en sådan här 'specialekring' så bör hjulbyggaren inte bara var väl erfaren, han/hon bör också ha byggt hjul med så smala ekrar som DT Rev förut. När man bygger hjul med ekrar smalare än 1,6 - 1,7mm så 'twistar' sig ekern väldigt lätt. Det går att bygga med smala ekrar men det är svårt och går mycket långsammare.
Om hjulbyggaren inte uppfyller kraven ovan så är chansen för ett lyckat hjulbygge större med 3X och DT Comp på båda sidor.
För den som vill skaffa sig erfarenhet av att bygga hjul med DT Rev så rekommenderar jag ett framhjul, med minst 32, helst 36, ekrar. Ju färre ekrar desto hårdare måste de spännas och då blir det svårt med DT Rev. Ett framhjul är enklare att bygga eftersom det inte är ngn spänningsskillnad mellan höger o vänster sida.
Den ev 'vinst' man kan få med olika ekertjocklek och olika ekringsmönster på höger-/vänster-sida beror också på vilken typ av hjul det är och vilken sorts nav du skall bygga med.
Är det ett MTB-hjul? Dvs med 135mm baknav?
Bygg då 3X med DT Comp på båda sidor. Då får du ett lättbyggt hjul som i praktiken blir lika starkt som ett 'specialekrat'.
Ett undantag:
Om ekerhålen i navet är stora, 2,4mm eller mer (om jag kommer ihåg rätt), så kan du få bättre hjul om du ekrar med DT Alpina på höger sida. Men bara på höger sida.
DT Alpina är ekrar som är 2,3mm tjocka i den böjda änden med ekerskallen. Om ekerhålen är stora så får då ekern bättre stöd av navet i böjen. Men på vänster sida så måste ekern böjas mycket för att få tillräckligt stöd av navet och det är svårt att göra med så tjocka ekrar som DT Alpina, dessutom är belastningen mindre på vänstersidans ekrar.
Eftersom ekrar nästan alltid går av i böjen så är det viktigt att ekrarna får så bra stöd som möjligt av navet där.
Också om det är ett landsvägshjul du skall bygga så kan det bästa vara att 3X med DT Comp på båda sidor.
Är det ett Shimano-nav så blir det enklast och bäst med 3X och DT Comp på båda sidor. Men om det är ett av de enklare Shimano naven, dvs enklare än DA eller Ultegra (kanske även 105?) så kan du använda DT Alpina på höger sida, enl ovan.
Vissa andra nav, däribland Campa, har ekerflänsarna sämre placerade än Shimanos nav, Shimano var först med kassettnav, och om det är ett sådant nav du skall bygga ditt hjul på så kan det vara lönt att 'specialekra' med DT Rev radial och DT Comp 3X.
Om det är Campa-nav så bör du inte använda DT Alpina ekrar, Campa-naven har för små ekerhål i navet.
Det finns dessutom fälgar som har hålen offset till vänster för att jämna ut ekerspänningen mellan höger och vänster sida. Är det en sådan fälg du skall använda så bör du då också ha DT Comp på båda sidor.
Har du orkat läsa ända hit och är du tillräckligt förvirrad ännu?
Kanske det är dax för en sammanfattning:
Smala ekrar och radialekring på vänster sida i ett bakhjul kan vara bra, men bara om hjulbyggaren vet vad han/hon sysslar med.
Den ev 'vinsten' är mindre än det 'elände' du kan få av ett dåligt byggt hjul.
I de flesta fall blir hjulen i praktiken bäst med 3X och DT Comp på båda sidor, för undantagen läs ovan.
Är du förvirrad nu då?
Mer frågor?
Håkan