Hjulbygge-bakhjul-ekermönster/tjocklek

Ok, nu har jag läst på, hos Sheldon Brown, på den där friluftsfrämjarsidan och hos någon Rinard. Jag har hittat två olika trick för att få starka bakhjul:
-radialekra vänstersidan, eller
-använd smalare ekrar på vänstersidan
Framförallt argumentet för olika ekertjocklek verkar ju vettigt. Men vad händer om man radialekrar vänster OCH använder tunnare ekrar? Blir det en övekompensation då så att hjulet blir svagare/vingligare igen?
 
Kanske

dabac; sa:
...
Men vad händer om man radialekrar vänster OCH använder tunnare ekrar? Blir det en övekompensation då så att hjulet blir svagare/vingligare igen?
I teorin så kommer det att fungera utmärkt.
Jag har för mig att det är så som Campas bakhjul, tex Nucleon, är ekrade.

Men i praktiken så kan hjulet bli bäst med 3X och DT Comp på båda sidorna bak.
Varför då?
Det beror på många faktorer, och var lugn jag skall räkna upp så många av dem som jag kommer ihåg.
Men det beror först och främst på din vana som hjulbyggare.

För att få ett lyckat resultat av en sådan här 'specialekring' så bör hjulbyggaren inte bara var väl erfaren, han/hon bör också ha byggt hjul med så smala ekrar som DT Rev förut. När man bygger hjul med ekrar smalare än 1,6 - 1,7mm så 'twistar' sig ekern väldigt lätt. Det går att bygga med smala ekrar men det är svårt och går mycket långsammare.

Om hjulbyggaren inte uppfyller kraven ovan så är chansen för ett lyckat hjulbygge större med 3X och DT Comp på båda sidor.

För den som vill skaffa sig erfarenhet av att bygga hjul med DT Rev så rekommenderar jag ett framhjul, med minst 32, helst 36, ekrar. Ju färre ekrar desto hårdare måste de spännas och då blir det svårt med DT Rev. Ett framhjul är enklare att bygga eftersom det inte är ngn spänningsskillnad mellan höger o vänster sida.

Den ev 'vinst' man kan få med olika ekertjocklek och olika ekringsmönster på höger-/vänster-sida beror också på vilken typ av hjul det är och vilken sorts nav du skall bygga med.
Är det ett MTB-hjul? Dvs med 135mm baknav?
Bygg då 3X med DT Comp på båda sidor. Då får du ett lättbyggt hjul som i praktiken blir lika starkt som ett 'specialekrat'.
Ett undantag:
Om ekerhålen i navet är stora, 2,4mm eller mer (om jag kommer ihåg rätt), så kan du få bättre hjul om du ekrar med DT Alpina på höger sida. Men bara på höger sida.
DT Alpina är ekrar som är 2,3mm tjocka i den böjda änden med ekerskallen. Om ekerhålen är stora så får då ekern bättre stöd av navet i böjen. Men på vänster sida så måste ekern böjas mycket för att få tillräckligt stöd av navet och det är svårt att göra med så tjocka ekrar som DT Alpina, dessutom är belastningen mindre på vänstersidans ekrar.
Eftersom ekrar nästan alltid går av i böjen så är det viktigt att ekrarna får så bra stöd som möjligt av navet där.

Också om det är ett landsvägshjul du skall bygga så kan det bästa vara att 3X med DT Comp på båda sidor.
Är det ett Shimano-nav så blir det enklast och bäst med 3X och DT Comp på båda sidor. Men om det är ett av de enklare Shimano naven, dvs enklare än DA eller Ultegra (kanske även 105?) så kan du använda DT Alpina på höger sida, enl ovan.
Vissa andra nav, däribland Campa, har ekerflänsarna sämre placerade än Shimanos nav, Shimano var först med kassettnav, och om det är ett sådant nav du skall bygga ditt hjul på så kan det vara lönt att 'specialekra' med DT Rev radial och DT Comp 3X.
Om det är Campa-nav så bör du inte använda DT Alpina ekrar, Campa-naven har för små ekerhål i navet.

Det finns dessutom fälgar som har hålen offset till vänster för att jämna ut ekerspänningen mellan höger och vänster sida. Är det en sådan fälg du skall använda så bör du då också ha DT Comp på båda sidor.

Har du orkat läsa ända hit och är du tillräckligt förvirrad ännu?

Kanske det är dax för en sammanfattning:
Smala ekrar och radialekring på vänster sida i ett bakhjul kan vara bra, men bara om hjulbyggaren vet vad han/hon sysslar med.
Den ev 'vinsten' är mindre än det 'elände' du kan få av ett dåligt byggt hjul.
I de flesta fall blir hjulen i praktiken bäst med 3X och DT Comp på båda sidor, för undantagen läs ovan.

Är du förvirrad nu då?
Mer frågor?

Håkan
 
bakhjul och ekrar

Jag skall bygga både ett fram- och ett bakhjul. Det är till MTB, hjulen håller 100/135 mm och 32/36 hål. Fram tänkte jag använda revolution. Har byggt ett antal hjul förut, men då alltid med standardekrar eller återanvänt skrot. Har ett par ideer om hur jag skall hantera ekervridningen. Har inga planer på att använda comp på bägge sidor, jag anser det bli för liten skillnad mot standardekrarna för att vara värt besväret. Har också övervägt andra kombinationer: 3-kors/radial med std-ekrar 3-kors/3-kors med std/comp, 3-kors/radial med std/comp, 3-kors/3-kors med comp/revol, och nu 3-kors/radial med comp/revol. Är inte ett dugg orolig över själva byggandet. Har inget större problem egentligen med bristande ekrar, så alpine får nog vara. Sen är det ju roligare att göra ett par speciella hjul än att bara göra om sånt man redan gjort tidigare.

Som svar på din fråga: Nej, jag är inte förvirrad än. Har ju läst på det här med hjulbyggande ett par dagar nu. Men om du förklarar varför Mavic har ett par hjul med högersidan radialekrad så kanske jag blir det...
 
Re: bakhjul och ekrar

dabac; sa:
...
Har inga planer på att använda comp på bägge sidor, jag anser det bli för liten skillnad mot standardekrarna för att vara värt besväret. ...
....
Har ju läst på det här med hjulbyggande ett par dagar nu. Men om du förklarar varför Mavic har ett par hjul med högersidan radialekrad så kanske jag blir det...

Vad menar du med "för liten skillnad mot standardekrarna"?
Är det viktminskningen med DT Rev som du är ute efter?
Den blir väldigt liten:
Du sparar mindre än 30g på att byta till DT Rev jämfört med DT Comp.
Tycker du att 30g är värt allt trassel?
Med DT super comp så är viktskillnaden mindre än 10g, och DT super comp är fortfarande tillräckligt tjocka för att det lätt skall gå att spänna dem.
http://www.dtswiss.com

Om det är viktskillnaden så kan du ju prova hur stor roll 30g betyder genom att testa med mer eller mindre vatten i vattenflaskan, prova med 1dl så att du är säker. Hur du kan göra testet står här:
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/vikttest/vikt_tst.htm
Eller beräkna här:
http://www.analyticcycling.com


Anledningen till att Mavic radialekrar på högersidan är att de har så feta ekrar att de skulle bli helt vertikala om de hade kors på högersidan. Men det gör också att de måste ha ett större starkare och ttyngre nav för att öbverföra vridkrafterna från höger- till vänster-sida.
Blev du förvirrad av det?


Lycka till med dina hjul vad du än väljer
Håkan
 
Problemet med med att ekrarna vrider sig (twistar) kan man undvika genom att vrida dem lite mer än man tänk (överkompensera) och sedan backa. För att underlätta ytterligare brukar jag sätta en bit eltejp (som en flagga) på varje eker så nära nippeln som möjligt utan att den är i vägen för ekernyckeln (se oxå till att nippel och eker är smorda). Jag har byggt flera hjul med DT-rev ekrar på detta sätt som har funkat perfekt - har inte ens behövt efterdra eller rikta dem.

Fredrik
 
fl; sa:
För att underlätta ytterligare brukar jag sätta en bit eltejp (som en flagga) på varje eker så nära nippeln

Är inte eltejp lite vanskligt för sån flagga? Eltejp för mig är en tejp vars klister "kryper". Maskeringstejp skulle jag tycka kändes säkrare (fast jag har ju aldrig byggt ett hjul, bara läst hur man gör i teorin:).
 
En som aldrig byggt...

Hej

Novis i ämnet är jag, men att undvika twist mha eltejp-flaggan funkar säkert ypperligt. Det jag kom att tänka på var att lägga ekern på bordet och dra ett axiellt streck med en tusch-penna innan man börjar montera.

Varför jag egentligen skriver ett svar är för att jag undrar om man kan spara pengar på att bygga egna hjul, eller om ni gör det för att det är kul?

mvh
Håkan Åkesson, som också gillar att göra egna saker...
 
Re: Re: bakhjul och ekrar

HåkanC; sa:
Tycker du att 30g är värt allt trassel?
Många bäckar små...
Jag behöver nya hjul, så enkelt är det. Då är det helt klart roligare att bygga lite piffigare hjul än att bara återanvända standardekrarna. Sen känns det ju mer konsekvent att använda lättare ekrar när jag redan har bytt däck och slang till lätta grejer.

Anledningen till att Mavic radialekrar på högersidan är att de har så feta ekrar att de skulle bli helt vertikala om de hade kors på högersidan.
??? Om man jämför med ett "vanligt" bakhjul så skulle ju varannan eker luta mer och varannan mindre. Okej kanske sammanlagt vertikalt. Men det här är ju så få ekrar så att de borde kunna sättas inifrån-ut allihop.
Men det gör också att de måste ha ett större starkare och ttyngre nav för att öbverföra vridkrafterna från höger- till vänster-sida.
Blev du förvirrad av det?
Ja, något. Bodyn fäster ju i den centrala navkroppen, en trumma med inte oansenlig diameter. Kraftöverföringen hö-vä borde gå i den oberoende av ekring.
Däremot så sker ju vridmomentsöverföringen nav-fälg via flänsarna och ekrarna, av det så följer ju naturligt att färre och radiellt ställda ekrar måste ta större laster än fler och tangentiellt ställda ekrar.

Lycka till med dina hjul vad du än väljer
Tack!
 
Re: En som aldrig byggt...

haak; sa:
Varför jag egentligen skriver ett svar är för att jag undrar om man kan spara pengar på att bygga egna hjul, eller om ni gör det för att det är kul?
1)Du kan spara en slant. (några hundra per hjul)
2)Gillar man att pyssla så är det rätt kul.(nya blanka grejer direkt ur sina förpackningar....)
3)Du känner dig inte fullt så dum ifall dina ovanliga ideer inte funkar så bra...
 
Så här motverkar jag ekertwist

fl; sa:
Problemet med med att ekrarna vrider sig (twistar) kan man undvika genom att vrida dem lite mer än man tänk (överkompensera) och sedan backa. För att underlätta ytterligare brukar jag sätta en bit eltejp (som en flagga) på varje eker så nära nippeln som möjligt utan att den är i vägen för ekernyckeln (se oxå till att nippel och eker är smorda). Jag har byggt flera hjul med DT-rev ekrar på detta sätt som har funkat perfekt - har inte ens behövt efterdra eller rikta dem.

Fredrik

Jag bryr mig inte om förvridna ekrar under hjulbygge/hjulriktning förrän i slutet, då ekrarna ska stressbefrias.

När erkarna väl är välspända, brukar det höras ett litet klick när nippeln rör sig relativt ekern, s.k. "nyttig" nippelvridning. Dessutom går det trögare att vrida på nippeln när det närmar sig "nyttig" nippelvridning åt något håll än vid "onyttig" nippelvridning.

Då, strax före stressbefrielsen av ekrarna, vrider jag nippeln åt bägge håll tills det börjar gå trögt. Hör jag ett klick när jag vrider nippeln åt något håll, korrigerar jag det med ett klick när jag vrider nippeln åt andra hållet. Sedan vrider jag nippeln så att den hamnar mitt i mellan "ändlägena" på "onyttig" nippelvridning, d.v.s. jag har hittat ekrarnas förvridningsfria position. På det sättet går jag runt hela hjulet.

På bakhjulet, där jag kör med DT Revolution ekrar på vänstersidan och DT comp ekrar på högersidan, tar jag alla DT comp ekrar på det första varvet och alla DT revolutionekrar på det andra varvet. Anledningen är att det blir större mängd "onyttig" nippelvridning på vänstersidan med DT revolution än på högersidan med DT comp (trots att högersidans ekrar är ungeför dubbelt så hårt spända som på vänstersidan).

Sedan stressbefriar jag alla ekrar och det brukar sällan höras något klick (som är ett tecken på att någon eker ej är i sin förvridningsfria position).

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulbygge Mountainbike 6
bursjoo Bakhjul Mountainbike 7
balo Komponenter till nytt bakhjul? Mountainbike 29

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg