Hjortronsäsongen 2005?

Åter till myrarnas guld, hur blir det nu med bär i år?

Har följt utvecklingen från första blomman runt min fäbod, och jag tror tamejsjutton att det kan bli en bra skörd i år.
Lite tidigt ännu med tanke på kylig inledning, men andra veckan av Augusti är det nog dags att hänga på sig näverkonten och fylla förråden för nästkommande årtionde.

Har någon annan samma känsla som jag, att det kanske blir ett bra år?

/KJ

Jo, definitivt. Ända problemet är att "våra" myrar kring Sorsele tycks ha frusit, i alla fall ute på de öppna delarna av myren medan blomningen pågick. I skogskanten däremot ser jag fram mot en bra säsong. Det var länge sedan sist, iaf 6-7 år tror jag?

Strykarräven; sa:
Det var länge sedan sist, iaf 6-7 år tror jag?
Samma här, ca 5-6 år sedan man kunde få tillräckligt för ett par år och lite gåvor till de som tjatade tillräckligt mycket.
Nä nu får det bli Augusti, så att man kan få sin första våffla med mylta och grädde.
/KJ

Det är ett kanonår på gång. Jag har redan plockat lite på myrar kring Umeå, men det mesta mognar nog först i början av nästa vecka (25-26 juli).

tjonsson; sa:
Det är ett kanonår på gång. Jag har redan plockat lite på myrar kring Umeå, men det mesta mognar nog först i början av nästa vecka (25-26 juli).
Haha, ska man plocka kring Umeå kanske man måste vara ute tidigt... Såg en man på Carlshem förra veckan som kom med en hink full av färger, i skalan hjortronkartrött-hjortronkartgult. Hoppas de smakade.

Men det är klart, på vissa myrar mognar det tidigt. Vilka marker brukar du röra dig i? (var inte orolig, jag har miltals med myr att plocka på kring stugan som jag bara delar med björnen), men bara sådär för intresse?

Kuriosa: Hittade just kvarglömda hjortron i frysen från storåren 86-88. De håller i evighet!

Strykarräven; sa:
Vilka marker brukar du röra dig i? (var inte orolig, jag har miltals med myr att plocka på kring stugan som jag bara delar med björnen), men bara sådär för intresse?

Jag har några ställen på myrar mellan Hissjö och Kassjö. På I20:s gamla skjutfält finns det även förbluffande fina myrar, men där gäller det att vara snabbt ute eftersom det är cykelavstånd från Umeå.

Jag kan tänka mig att det var en del kart i Carlshemsmannens hink förra veckan. För egen del plockar jag bara mylta. Det blir liksom enklast så, men då gäller det att ha specialställen, eftersom kart-plockarna alltid kommer före.

tjonsson; sa:
Jag har några ställen på myrar mellan Hissjö och Kassjö. På I20:s gamla skjutfält finns det även förbluffande fina myrar, men där gäller det att vara snabbt ute eftersom det är cykelavstånd från Umeå.
I20 är ju det förlovade landet för svamp och bär, mycket myrar och tät granskog, och tillräckligt mycket mygg för att avskräcka en del plockare. Skjutfältet brukar jag annars mest plocka lingon på. Hittar du hjortron i förlängningen av skjutfältet eller på själva det öppna fältet?

Strykarräven; sa:
I20 är ju det förlovade landet för svamp och bär, mycket myrar och tät granskog, och tillräckligt mycket mygg för att avskräcka en del plockare. Skjutfältet brukar jag annars mest plocka lingon på. Hittar du hjortron i förlängningen av skjutfältet eller på själva det öppna fältet?

Hjortron hittar du längs Degersjömyran, dvs myren norr om kraftledningsgatan. Den är rätt så stor och rymmer även Degersjön. På många platser både öster och väster om denna sjö kan du hitta en hel del hjortron.

Längre söderut då?

Att det ser ut att bli ett bra hjortronår i Västerbotten är ju trevligt... för de som bor där. Är det nån som har nån känsla för hur läget är längre söderut, då? Norra Dalarna och norra Värmland, t ex?
//Anders

Re: Längre söderut då?

graylingman; sa:
Är det nån som har nån känsla för hur läget är längre söderut, då? Norra Dalarna och norra Värmland, t ex?
//Anders

Lite längre norröver vet jag ju förstås, dvs i området kring Glöte/Härjedalen.
Det har ju sett väldigt lovande ut, även om det blir senare än normalt i år. Tror nog att det finns stora chanser till bra skörd, och det är väl snarlika förhållanden på många ställen i norra Dalarna/Värmland. Kan ju vara kul om andra som bor i södra norrlands inland kan ge oss en liten hint om vartåt det barkar.
/KJ

Dalarna (Mora)

Tog en sväng i jakt på myrarnas guld och det ser bra ut. Lite tidigt att plocka än men det ser bra ut.

Jag var bara ut på någon myr men där såg det väldigt bra ut.

Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hur tror ni hjortronsäsongen 2009 blir? Bär och svamp 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg