Hjälp!

Ge mig ett nybörjarråd. Jag står i valet och kvalet att köpa klätterutrustning. Är det värt att köpa beg.? Var är det billigt att handla nytt? Var kan jag annonsera efter beg? Tack för all hjälp jag kan få...mvh mangan
 
Hur långt är ett snöre?

Jo, visst kan det vara värt att köpa beg. Vilken nivå vill du lägga dig på? En sele kan ju kosta allt mellan 300 och 1300... En begegnad som ny kostar 1000 kan ju vara värd en 500 och är i bra skick ett klart bättre köp än en ny för de pengarna... tycker i alla fall jag.

Har du kollat på utsidans beg-sida?
http://www.utsidan.se/marknad/sok2.asp?kategori=Kl%E4tterutrustning

Många av nätbutikerna har utförsäljning på klätterprylar nu. Kolla runt. Nybörjarpaket finns också. De brukar vara en god idé.

Ska du klättra inne behöver du främst sele, skor och broms (för att säkra andra). Nästa steg är troligen några expresslingor (två karbiner med en slinga mellan). Sådana behöver man normalt ett 10-tal för meningsfull klättring utomhus på borrbult.

Lycka till
 
njae

Själv skulle jag inte köpa begagnat och särskilt inte det som ingår i säkringskedjan.
En sele som till exempel har fått lösningsmedel e dyl på sig (förvarats bredvid reservdunken i bagaget på bilen) har försämrad hållbarhet.
Generellt rekommenderar man dessutom att byta ut selar, slingor och rep fem år efter tillverkningsdatum även om man inte använt dem. Har de dessutom förvarats i direkt solljus och använts så kortas bäst före datumet ner. Visserligen är det som med mjölken att den är tjänlig långt efter sista datumet. Till skillnad mot klättergrejorna så hänger inte livet på om mjölken är sur eller inte.
Även när det gäller karbiner o dylikt så kan det finnas mikrosprickor efter att de har tappats i backen från lite höjd. Dessa kan ställa till det och kan finnas där utan att det syns utanpå.

Kontentan är således att om du inte är hundra på hur sakerna har behandlats - köp nytt. Är du nybörjare, köp billigt, vet du att det här är din grej köp dyrare. I vilket fall som helst måste du byta ut det mesta inom ett par år, inte metallskrotet förstås det åldras inte, det bara slits.
Bra och billiga grejor finner du på nätet det är bara att söka runt ett litet slag.
 
Om klätterutrustning.

Jag tycker att man sk undvika att köpa viss klätterutrustning begagnad.

Nylonprodukter (selar, rep, slingor mm) åldras. De bör kasseras efter max ca sex år, och om de används flitigt ännu tidigare. Eftersom man ofta inte vet vad den produkt man står i begräpp att köpa varit med om, kan man heller inte veta hur länge den kommer hålla. Ska man enbart klättra med topprep ställs inte lika höga krav på hållfasthet, men varför chansa? Om man inte litar helt på sin utrustning blir det inte lika kul att klättra (tycker jag i alla fall).

Metallprodukter (karbiner, repbroms, kilar mm) åldras inte på samma sätt. De kan däremot skadas om de utsätts för hårda stötar, t ex om de tappas i sten. Tappar man en karbin i sten från hög höjd kan den spricka. Entersom sprickorna inte alltid syns bör man alltid kassera karbinen efter ett sådant fall. Metall kan dessutom korrodera.

Köper man begagnad utrustning kan man inte säkert veta vad den varit med om. Köper man utrustningen av en kamrat som man litar på är det däremot inga problem

Kolla in alla trevliga nätbutiker och jämför priserna mellan dem!
 
Inte begagnat

Jag skulle aldrig köpa någon klätterutrustning begagnat!
Detta pga att ditt liv kan hänga på om tex selen håller eller inte.
Klätterutrustning är ju säkerhetsutrustning därför skall man enligt min åsikt inte tulla på det.

Så dyrt är det inte med utrustning.

Det finns ett flertal sidor du kan gå in på som har både färdiga nybörjarpaket och enskilda prylar.

http://www.addnature.com (kan ta lång tid innan du får prylarna)
http://www.sportsnet.se
http://www.highsport.se (har nybörjarpaket)
http://www.cham3s.com (franskt företag i Chamonix)
http://www.algonet.se/~nortstar

Lycka till / Fredrik
 
Så var det som alltid, du får massor av hjälp om du kollar igenom de olika käller forumena. Det har stötts och blötts många gånger tidigare. Ta dig tid att läsa för det finns som sagt många kloka (å mindre kloka) råd att hämta, vilka som är vad får du själv lista ut.

Mvh
MArtin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0

Liknande trådar