• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp..skolexperiment

Jag skulle behöva hjälp med experiment-länkar.
Jag jobbar som trä och metall-lärare och har slut på ideer just nu.
exempel som årskurs 9 får göra :

Bygga en bro av 8*8 mm pinnar.
Mått: längd 1000 mm, bredd 100 mm, höjd valfritt dock max 500 mm.

Krav. Bron ska byggas som ett fackverksbygge (Ungefär som broarna i wilda western)
Det ska finnas en vägbana. (En järndank ska rulla från ena sidan till den andra)
Endast lim får användas.

När brobygget är klart placeras bron på två st. pelare sedan lägger eller hänger jag en 12 kg vikt på mitten av bron.
Ena pelaren som bron står på kommer att vara 5 mm kortare en den adra pelaren.
En järndank ska kunna rulla och öka farten med vikten ditsatt på bron.

Sådana typer av experiment skulle jag vilja ha tag på. Har ni länkar så ge mig dom
Även mindre experiment så som : Bygga en bil i trä med en gummisnoddsmotor och försök få bilen att rulla minst 2 meter.

All hjälp mottages tacksamt.