• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp och tips!? Min syster lider av stänndiga huvudverkar!

Hej!

Min storasyster på 22 år har under 1,5 års tid lidit av huvudverkar flera dagar i veckan.
Läkarna säger att en andledning till detta är att hon har problem med sina käkar som i sin tur ger spänningshuvudverk, något bot har de ännu inte kunnat erbjuda. Nu den senaste perioden har plötsliga febrar kommit. Hon är trött och orkar snart inte längre jobba. Så är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med tips till min kära syster!

Mvh: Marcus
 
Jag har ofta huvudvärk, även om det lite grann går i perioder. Har på senare tid haft lite mer, och av en speciell sort. Var därför till läkare och resonerade lite och fick vill lite bifall i mina egna funderinga, samt lite recept jag bad om. Det kändes ju inte som nån genombrott, men det som var bra, var att det togs ett antal blodprover för test av lite av varje.
Bl a borelia. Det provet var dessutom lite "förhöjt" och jag ska få ta om det inom kort. Vet inte vad utfallet kan bli.

Mitt råd är alltså att gå till doktorn. Ju fler sätt du kan beskriva ditt problem på desto bättre. Alkoholvanor, sömn, träning, arbete, men även hur "anfallen" verkligen gestaltar sig är bra att kunna beskriva, gärna med hjälp av lite "objektiva" minnesanteckningar eller liknande. När man väl sitter hos doktorn är de annars lite svårt att säga saker så bestämt, och tala om huruvida nånting gällt si eller så länge.
 
Som föregående skriver, det kan bero på många saker. Är det muskelspänningar involverat ska hon absolut överväga att få remiss till sjukgymnast/naprapat el. likn. Det är viktigt att inte bara se till ett område; flera faktorer kan påverka varandra. T.ex. sur mage kan ge muskelspänningar i rygg/nacke vilket i sin tur ger huvudvärk (talar av egen erfarenhet). Du skriver också att hon har feber och är trött; det kan vara en tillfällighet då det är förkylningstider, det kan också vara att hennes immunförsvar är nedsatt. Mitt råd är ungefär detsamma: gå till en allmänläkare, be att få ta prover, diskutera om det är aktuellt med massage elller liknande (kan göra underverk), se över kostvanor, motion, sömn, om de inre organen fungerar som de ska, om immunförsvaret är ok eller om det är några övriga fysiologiska problem (t.ex hur skelett och muskler arbetar tillsammans, kan kräva en naprapat el. likn.). Om läkaren anser att det krävs medicin, så var noga med att orsaken till problemet verkligen blir löst, så att det inte bara blir en symtombehandling.

Har själv lång erfarenhet av både spänningshuvudvärk och migrän (hela livet tills jag var ca 25 faktiskt), men varit helt besvärsfri i över 12 år. Får jag numera huvudvärk, så beror det på att jag misskött mig antingen vad gäller kost, motion, sömn eller humör -- vanligen en eller flera av dessa i kombination.

Hoppas det hjälper något & god bättring till din syster!
 
Senast ändrad:
Definitivt fortsätta söka hjälp hos professionell vård och inte bara på nätet, men jag förstår att man gärna provar att höra sig för om liknande erfarenheter, helt klart. Och av samma anledning känns det OK att svara också, om man inte säger säg ha patentlösningarna!

Jag har vänner som har skaffat bettskena och med hjälp av den slutat bita ihop för hårt, minskat spänningshuvudvärk. Tandläkaren alltså. Men för det på tal med "vanliga läkare" också, om det kan vara en lösning.
 
Hej!

Min storasyster på 22 år har under 1,5 års tid lidit av huvudverkar flera dagar i veckan.
Läkarna säger att en andledning till detta är att hon har problem med sina käkar som i sin tur ger spänningshuvudvärk,

Folk som gnisslar tänder får ofta spänningshuvudvärk, men tandgnisslande brukar tandläkarna hitta rätt fort. Nåt som inte syns men som ger precis lika otrevlig huvudvärk är om man bara biter utan att gnissla.
Boten är dock densamma i bägge fallen: skaffa bettskena! Kostar väl sådär 1200-1500 spänn men kan göra underverk utan några som helst biverkningar.
 
Folk som gnisslar tänder får ofta spänningshuvudvärk, men tandgnisslande brukar tandläkarna hitta rätt fort. Nåt som inte syns men som ger precis lika otrevlig huvudvärk är om man bara biter utan att gnissla.
Boten är dock densamma i bägge fallen: skaffa bettskena! Kostar väl sådär 1200-1500 spänn men kan göra underverk utan några som helst biverkningar.

Vill man prova bettskena utan den stora kostnaden kan man köpa en sån som boxare/budofolk använder sig av, fås billigt i närmsta kampsportbutik (här i Danmark kostar det under en hundring). Kan behöva modifieras lite med en kniv, men hör med butiken om storlekar.
 
Bra idé! Det ska jag nog testa snart.

Min tandläkare frågade om jag har ont i huvudet och skulle kränga en bettskena till mig före jul. Jag har haft mycket huvudvärk under perioder med mycket stress på jobbet men det är ganska bra nu så jag avvaktar. Han tyckte sig se att jag hade gnisslat/nött ner en tand men den har jag själv bett honom slipa till för flera år sen. Däremot så har han nog lite rätt. Jag kunde känna att musklerna i kinden var väldigt spända och det gjorde lite ont när han klämde med ett finger inifrån och tummen på utsidan av kinden.

Vill man prova bettskena utan den stora kostnaden kan man köpa en sån som boxare/budofolk använder sig av, fås billigt i närmsta kampsportbutik (här i Danmark kostar det under en hundring). Kan behöva modifieras lite med en kniv, men hör med butiken om storlekar.
 
Hände något speciellt med din syster för 1,5-2 år sedan? Kan vara vad som helst nästan, kärleksbekymmer, skola, jobb, stress... Kanske svårt att komma på i efterhand, men apropå tandläkare, som de andra nämnt, så kan ju det vara en orsak: om hon fått en fyllning som påverkar bettet. Så lite som någon tiondels mm för hög fyllning kan ge stora problem. Justering av fyllning brukar vara en "garantiåtgärd" hos seriösa tandläkare. Även om hon inte varit hos tandläkare under den aktuella perioden kan bettet behöva justeras ändå. Det kanske räcker med det, men bettskena kan vara bra för att komma ur ovanan...det blir lätt en självgenererande effekt: att man spänner käkarna för att man har spänningshuvudvärk.

Tips att gå till tandläkare borde förstås din syster redan fått från den läkare hon varit hos, men eftersom du inte skrivit något om det så verkar det inte så....?

Det finns väl ofta samverkande faktorer vad gäller spänningshuvudvärk, inte bara fysiologiska. Så, som andra nämnt redan, är det nog bra att angripa problemet på många fronter. En vurpa på skidor eller skridskor t ex skulle kunna ge en liten felhållning som ger spända muskler i nacken som...etc. Då kan kanske en duktig naprapat eller kiropraktor vara til hjälp. Samtidigt vet jag att det inte alltid är så lätt att bli av med spänningshuvudvärk...

Hoppas det löser sig för din syster!

Kalle G
 
Borelia?

En kompis har lidit av huvudvärk och trötthet under en längre tid. Denna åkomma kan berott på att borelia som han behandlade enligt läkarens ordnation inte helt utrotats av penicillinet.

Bara en tanke, men som alla andra sagt sök en läkare, och hittar inte den första något? Gå till en ny läkare.

Ge inte upp!

Sedan min fru introducerat GI hemma har migränen försvunnit, så även en sockerfattig kost kan va ett tips.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar hitills, uppskattat! Jag ska prata med min syster och fråga efter en mer exakt beskrivning av symptomer,om hon kontaktat tandläkare m.m.
Men tack alla ännu en gång!
 
En sak som många faktiskt slarvar med är att ge ordentlig anamnes (sjukdomshistoria) till läkaren. Noggrann dagbok över sysselsättningar, kost, motion och hur man mår i några veckor kan vara bra. Det är svårt för läkaren att ställa diagnos om han eller hon inte vet när huvudvärken uppkommer.