Anledningen till att folk skriver saker du inte bett att få svar om handlar mindre om att folk vill mästra dig, och mer om att du förefaller vara ovan, och man vill lyfta saker du kanske inte ens tänkt på. Att få bra utrustning som passar ens personliga behov är också rätt svårt, och i många fall byter man successivt när man märker att man inte trivs med något. Därför är exempelvis en helgtur före en långtur rekommenderat, där man kanske märker att sovsäcken är för tunn, ryggsäcken inte passar ens kroppsform eller liknande.
Jag skulle rekommendera att du skippar kängor och vandrar i terränglöparskor istället. Mycket bekvämare, men de kommer bli blöta. De torkar dock snabbt, och ha sedan med sealskinz eller liknande vattentäta sockor till lägret, så kan du alltid ha torra strumpor i lägret (använder du vattentäta sockor när du vandrar så kommer de med största sannolikhet väta igenom till slut.) Vandra med tunna merinoullsockor. Ha även separata sovstrumpor, och jag föredrar också ett tunnare underställ som bara används när jag ska sova. På detta sätt har man alltid ett torr set att ha på sig när man slagit läger, oavsett hur blött och jävligt det varit under dagen.
För 15 000kr kan du få ett ganska bra kit, och även ett högkvalitativt tält, som väger mycket mindre än ditt lånetält. Jag har satt ihop en liten rekommendation nedan, som
slutar på ca 13 500kr. Köket har jag inte provat, men ska du bara koka vatten så bör det funka bra. Annars kan du kolla brännare på Biltema. De har rebrandade FireMaple-brännare som funkar bra. Ska du använda det tält du får låna, eller något billigare tält så har du än mer pengar över i budgeten till annat. Som jacka att vandra i rekommenderar jag en billig löparjacka från nån sportoutlet. Jag har en Karhu ultrarun, som väger 120g, kostade 100kr, är stor som ett äpple ihopknycklad och har hållit i flera år.
Tips på inköp:
Terränglöparskor – Inov8 Roclite - 750kr
Sovsäck – Cumulus lite line 300 – 2300kr
Liggunderlag - Exped Synmat HL M – 1100kr
Ryggsäck - Exped Lightning 60l – 1600kr
Underställ – Urberg merinoull – 300kr
Lägerstrumpor – Sealskinz – 320kr
Regnställ – TP regnställ – 500kr
Tält – Hilleberg Enan – 6900kr
Kök - Optimus Crux Lite Solo Cook System - 450kr
Pannlampa - Black diamond Revolt - 500kr
Vattenfilter - Sawyer mini - 300kr
Här är en packlista som jag använde i för en vecka i bergen för några år sedan, den har uppdaterats sedan dess, men innehåller en del av det jag skrivit med på listan.
https://lighterpack.com/r/16geiq