Hjälp mig

Jag hade tänkt gå mellan Ammarnäs och Hemavan i sommar, men är total novis inom detta med att övernatta i tält ute i fjällen. Var kan jag lära mig allt jag behöver veta om en tur?

Jag hade tänkt gå mellan Ammarnäs och Hemavan i sommar, men är total novis inom detta med att övernatta i tält ute i fjällen. Var kan jag lära mig allt jag behöver veta om en tur?

Här på utsidan såklart !

Det enda stället i cybervärlden som har en samlad expertispanel som väntar på dina olika frågor.

Sökfunktionen kan du kolla på, men ofta vill man ha svar från någon direkt, viss info är färskvara.

Som sagt, det finns massor med svar på dylika frågor här på Utsidan. Ett generellt tips är dock att du funderar igenom resan steg för steg: från det att du lämnar dörren hemmavid tills dessa att du kommer tillbaks. Tex fundera igenom vad du förväntar när du vaknar i tältet på morgonen, vad behöver du? Vad skall du gör sedan? Vad händer om du får skavsår/stukar foten/skär dig kraftigt/etc? Vad händer om det börjar ösregna/blåsa kraftigt? Vad händer om du kommer till en bäck som du inte enkelt kan passera? Hur mycket behöver du äta? Hur skall du orientera dig? Hur hanterar du mygg/knott? Hur kallt/varmt kan det vara på fjället på sommaren?
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4050
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4022
En sak är dock säker: du behöver inte ta med dig något vatten :eek:) Lycka till!

Glem teltet, gå en hytte-til-hytte tur!

Det er jo så godt med hytter mellom Ammernes og Hemavan at du utmerket godt kan la teltet være hjemme. Hyttene ligger så tett at du greit går på en dagstur mellom dem. Jeg fant bare en etappe på nærmere 20 km, de fleste lå på rundt 15km. Vanlig turfart inklusive matpauser er jo forskjellig, men de fleste klarer ca 3 km i timen. http://www.vindelfjallen.se/default.asp?ML=2537

Siden du slipper å dra på telt, underlag og kokesaker vil jo sekken bli lettere, i Norge regner vi passe sekk til rundt 10- 12 kilo. Da trenger du bare ha reservemat og varm drikke for dagen.

Når det gjelder å forberede seg på turen, så er dagsturer i nærområdet der man bor en grei trening. Pass på at skoene er inngått, det kan lett bli blemmer og gnagsår ellers.

Jeg har også tenkt på dette området, men det er så mange fine områder i Norge at jeg har ikke klart å realisere Vindelfjell-planene enda.

Oväntat med Norrmän som föreslår att man ska bo i stugor... ;o)

Fördelen med tält är väl att man kan gå precis dit man vill och slå läger när man vill. Nackdelen är att det är tyngre och att det är bekvämare att sova i säng.

Personligen tycker jag att tält är charmigare än vad det är tungt och obekvämt....

Mitt råd var riktat till trådstartaren, nybörjare och måhända utan utrustning, som vill vandra, varför göra starten både tung, inte minst kostbar och onödigt komplicerad. STFs stugor ligger lagom tätt, vackert och är utmärkta startpunkter om man vill upp och känna på en snäll topp.
I mitt tycke är alltför många redo att hålla på strapatser och 4000 kr jackor bl a.
Det viktigaste är ju att man kommer ut och har det gott......

Go tur

varför göra starten både tung, inte minst kostbar och onödigt komplicerad. STFs stugor ligger lagom tätt, vackert och är utmärkta startpunkter om man vill upp och känna på en snäll topp.
För att det finns en mängd av oss som vill komma ut i naturen och lockas av att inte vara i nån stuga med tak över huvudet och säng.
Min första tälttur var helt solo i bergen söder om Ulaanbaatar, Mongoliet. Jag hade INGA erfarenheter av friluftsliv innan och hade en riktigt fin vandring. Lite sund förnuft och påläsning så finns det inga som helst anledning att välja stugor om det inte är just det man lockas av... Så jäkla farligt är det inte där ute...

Själv tycker jag att nackdelen med att sova i stuga är att man sover inne, medan fördelen med tält är att man sover ute... dvs hör ljud, märker vinden osv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg