Du har fått många bra råd, och jag vill gärna sälla mig till det viktigaste av alla: en ryggsäck kan teoretiskt vara hur "bra" som helst, men ändå råka passa illa på just din kropp. Och det är inget man upptäcker efter en kort stunds provning i affären. Så besväret att ta hem några från försäljare med fri returrätt, gå omkring med dem hemma (fullpackade!) i ett par dagar var, och skicka tillbaka dem du inte trivs med är en väldigt lönsam investering.
Osprey gör generellt bra ryggsäckar med fina bärsystem och genomtänkta detaljer. Jag gillar deras rikedom på ytterfickor, som gör att småsaker, våta regnkläder etc blir lättåtkomliga utan att man behöver öppna huvudfacket, medan man är på väg. Men jag blev lite nyfiken på varför du valde just Renn, som nog hör till de tyngre? Osprey har ett antal betydligt lättare modeller - se
länk - med samma fina, ventilerande ramsystem (om det är det som fällt utslaget). Skillnaden är lite lättare tyger, spännen och remmar, men jag som använt Exos-modellerna intensivt och länge kan intyga att de tål att slitas på.
Dessa modeller är i princip lika välutrustade som Renn. Dock saknar Lumina/Levity fickor på höftbältet - ett minus IMHO, men det är personligt. De har inte heller Renns alla injusteringsfinesser, utan bärsystemet tillverkas från början för ett antal olika rygglängder. Ingen nackdel (snarast tvärtom, det blir lättare och färre saker som kan gå sönder), om man hittar en storlek som passar direkt.
Bärsystemet på så lätta säckar - inkl. Renn, så ingen skillnad där - klarar inte vilka tunga laster som helst, men har du inte tänkt släpa på mer än ca 15 kg, så är ju inte detta något problem. Många bär inte så mycket ens på längre tältturer med egen proviant.
Du kan alltså spara 5-700 gram vikt och ändå få en 60 liters säck, som du kommer att kunna använda även till längre turer, om du får blodad tand. Eller slå till på en 45 liters och slippa bära på ännu mer. Och tro mig, du kommer att uppskatta skillnaden
PS stirra dig inte blind på detta med "herr" resp. "dam" när du testar. Det kan faktiskt - som i min dotters fall - visa sig vara precis tvärtom, vilken version som passar just din kropp.