• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig tyda en 80år gammal text

Hejsan, sitter och renskriver en gammal handskriven text, det går ganska bra, men har kört fast på en liten detalj (kanske är det någgot med klättring att göra, jag vet inte). Men se bilden. Vad står det innan sista ordet snötungan?

Tacksam för hjälp

Christian

Bilagor

• fråga.jpg
    fråga.jpg
    23.9 KB · Visningar: 330
Tack Karolina, jag har använt det nu. Nu ska jag bara gå igeniom hela texten och mappa 80 år gamla fjällnamn mot nya . Att sen höjdangivelser i många fall är felaktiga gör det hela ännu mera spännande. Eller den odaterade noteringen på ett ställe "FEL!" som jag inte vet var den kommer ifrån.

Kan ju nämna att det delvis är en redogörelse av förstabestignigen av Storsteinsfjell, så det är intressant att läsa.

Tycker det är intressant att läsa gamla reseskildringar och försöka få ihop det med dagens geografi. Farmor skrev en del om sitt liv om hur hon åkte rälsbuss "långt ut i vildmarken". Har en lång berättelse som min morfar skrev som jag sparat, lite grann som en julklapp att vänta på. Han befann sig i Marseille när andra världskriget tog slut. Eftersom han tillhörde den förlorande sidan och var på helt fel plats så började han ta sig hem till fots - hem låg strax utanför Berlin - det var en bit att vandra genom ett sönderslaget Europa. Men hem tog han sig ju... När muren föll så var en av de första saker han gjorde att ta sig till Marseille och sen resa med bil nästan den väg han vandrat 44år tidigare. Under den senare resan förde han dagbok och skrev ner det han kom ihåg. Den har jag fått. Nu måste jag bara lära mig att läsa skrivstilstyska tillräckligt bra...

Sen är ju kartor alltid intressanta, men det är väl ett annat kapitel ;)

Din berättelse låter intresant, skriv ren den och publicera är mittt råd.

Vad jag sitter med är Gudjohnsens bok om Skjomen (mellan Riksgränsen och Narvik mer eller mindre) från 1932. Den finns i 1 exemplar i svenska fjällklubbens ägo. Jag har en ide om att publicera den, men det kommer ta drygt ett år till tror jag. Hur vi publicerar är inte bestämt, kanske som en del av vår årsbok, kanske på nätet. det återstår att se.

Jag har dock scannat den, och nu skriver ner den i Word. så på ett eller annat sätt kommer den spridas senare.

Den innehåller ca 80 handritade illustrationer, mycket välgjorda och ett antal handritade kartor.

christian

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg