Mezzner; sa:Typiska engelskinspirerade havskajaker har ju en sittbrunn som är lite mindre och där avsikten är att man med relativt raka ben sitter med knäna under däck.
Det är knappast en ergonomisk sittställning för den som är intresserad av att paddla annat än korta sträckor långsamt.
Inte för att starta någon religös strid, men detta är direkt felaktigt. De enda kajaker som paddlas med i stort sett helt raka ben är kopior av rena eskimåkajaker byggda efter kroppsmått. Dessa finns både dukade och som stripbyggen, t.ex. ritade av B. Thomasson. Det kräver lite träning i smidighet att paddla dessa längre sträckor, och de har en lite annorlunda paddelteknik, men de har deltagit i tävlingar över långa sträckor med bra resultat, och har paddlats av Inuiterna i långa tider, så att säga att de bara duger till korta sträckor långsamt är naivt.
De engelskinspirerade havskjakerna har antingen liten sittbrunn, eller idag den vanligare nyckelhålssittbrunnen. Typiskt paddlas dessa med böjda knän, där knäna vilar mot kajakens sidor eller mot insidan av vingarna i nyckelhålet. (Med en liten sittbrunn så saknas vingarna, men man kan istället vila knäna mot däcket på kajaken.) Fotstödet skall vara placerat så att benen även kan sträckas ut så att man kan cykla med dem under paddeltaget. Om nyckelhålet är stort tillräckligt, så kan även dessa kajaker paddlas på "tävlingssätt" med knäna ihop och stora tydliga cykeltag med benen. Denna typ av kajka och sittbrunn har använts vid i stort sett alla längre paddlingar runt världen, och är även inte ovanlig vid långlopp. Jag satt själv i en sådan i fyra timmar i sträck häromdagen utan att benen somnade eller att jag hade några problem med att stå upp på bryggan efteråt.
Men om man tycker detta är obekvämt, och vill ha en rejält stor sittbrunn som påminner om en motions/tävlingskajak, eller är så lång att man annars känner sig instängd, så kan jag rekommendera VKVs kajaker: Seagull är en mycket duglig havskajak med en av de största sittbrunnar jag sett på en sådan! Det kan dock vara lite klurigt att hitta ett bra kapell till den. http://www.vitudden.com/seagull_se.htm