Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Redan hittat. Gammal 3 liters mjölkspann, 335 gram.
Får dock vara hemma nu då öppningen är för liten när man ska smälta snö. Blir däremot med på sommarvandring då den har samma diameter som småkastrullerna och därmed står perfekt på nerfällda grytstöd, till skillnad från trangias varianter som hamnar långt från lågan.
Mjölkspannens form gör den dessutom perfekt att koka spagetti i.
Du får gärna utveckla varför detta är dåligt. Det enda mf-kök jag har erfarenhet av är trangia x2 så kan inte jämföra men upplever inga problem. Men det kanske ändå finns nackdelar som jag inte kan se. (Eller snarare fördelar med reglering vid brännaren)
Jag har ocså mjölkkanna men den mindre bottenarean gör att den är dålig att smälta snö i. Jag har provat på vintertur. Trangias 4,5 liters som du ympar med en halv liter vatten är bäst i min värld.
Jag har ocså mjölkkanna men den mindre bottenarean gör att den är dålig att smälta snö i. Jag har provat på vintertur. Trangias 4,5 liters som du ympar med en halv liter vatten är bäst i min värld.
Har du någon erfarenhet av att köra trangias 2,5 liters kittel på ett 25-kök? Den går ju ställa på mem kanske blir lite väl tätt? Är 4,5 bättre? (jag har införskaffat båda kittlarna).
Du får gärna utveckla varför detta är dåligt. Det enda mf-kök jag har erfarenhet av är trangia x2 så kan inte jämföra men upplever inga problem. Men det kanske ändå finns nackdelar som jag inte kan se. (Eller snarare fördelar med reglering vid brännaren)
Det är inte så att X2 är dåligt, det är tex lättare att montera den i trangian pga att den saknar reglering vid brännaren.
Reglering vid brännaren är kanske inte viktigt om man vill köra fullblås.
Men det är en lyx jag vill ha.
Att tex kunna köra gaspatron upponer från start, förvärma med sprit.
Kunna reglera ner lågan till sjudning/stekning, utan att lågan riskerar att slockna.
Eller för att formulera det på ett annat sätt.
När du kör X2 på sommaren med gas är det lättreglerat.
Det är inte riktigt lika lättreglerat med flytande bränsle.
Polaris är mycket lättreglerat oavsett bränsle.
Om du skippar flerbränslekök och skaffar ett rent bensin eller fotogenkök typ optimus hiker (de äldre tillverkade i Sverige) så kommer du att få ett betydligt pålitligare kök.