Hej!
Vad kul att du ska åka till Sälen. Märker att det även bland svaren i denna tråd finns lite fördomar om Sälen som fjällområde. Tyvärr är det många som tycker så utan att ha varit där. Det ska dock genast erkännas att många som åker till Sälen gör det vintertid för skidåkning och fest.
Nåväl. Du ska få några tips som jag hoppas blir till nytta. De två klassiska turerna är Södra Kungsleden och Sälenringen.
Södra Kungsleden förutsätter transport enligt mitt förslag.
Start vid Görälven mellan Grundforsen och STFs anläggning i Ersbo. Vandring söderut och en lång och brant stigning till Granfjällssätern. Här är man väldigt ofta ensam. Fortsätt brant uppför på Västra Granfjället och en fantastisk fjällvandring med solen i ansiktet fram till Närfjällsstugan. Följ leden österut ner i dalen och så upp över Lägerdalsfjället och Synddalskläppen. Därefter flackt och lättgånget från Kläppenskjulet via Synddalens fäbod till Källfjällsstugan. Den avslutande delen över Källfjället till Östfjällsstugan och den lätta underbara vandringen ner till Högfjällshotellet är en höjdare. Den här turen är cirka 25 km lång och
Sälenringen startat vid Högfjällshotellet och går motsols fram till Närfjällsstugan. Här viker man åt sydväst uppför den branta sluttningen till Stor-Närfjällets topp. Därefter en lång utförssträcka via Saldalskojan och ner till Närsjön. Här finns en badplats. Vidarer söderut fram till Tandådalstjärn, över fjällvägen och så runt myren fram till en grusväg som för oss bort mot Skogsäterstugan. Den sista biten upp till Skogsäterstugan går brant uppför men när vi kommer fram så passar en rast perfekt här bland träden i den högresta och öppna skogen.
Leden fortsätter österut genom Hundfjällets naturreservat och ner till Kvillkojan dit man gör en liten avstickare. Vi fortsätter söderut till Vålbrändan där det finns en utmärkt servering vissa tider under sommaren. En rast här med utsikten mot Hundfjället och Mossakalen är en höjdare.
Därefter fortsätter vi österut genom spännande terräng fram till Mornässäterstugan. Nu stiger leden och vi kommer ut på kalfjället igen fram till Mellanfjällsstugan som ligger som en liten oas. Härifrån viker vi söderut till Hemfjällstangen och följer som avslutning Hemfjället hela vägen tillbaka till Högfjällshotellet igen. I bra väder är denna avslutande del fantastisk med utsikten över Västerdalälven och blånande berg bort mot Älvdalen och Idre. Jag rekommenderar 3 dagar för denna vandring i sin helhet.
Självfallet går det att kombinera andra turer och få till rejäla dagsturer där du garanterat inte möter en människa.
Lät det här spännande?
Vilken tur att min bok om området precis är klar. Boken heter Vandringar i Sälenfjällen och Østre Trysil och går att köpa via min hemsida:
http://www.salenvandring.se Pris: 249 SEK.
Självfallet är boken i fyrfärg och totalt finns det 95 olika ledförslag och utflykter att njuta av.
Hoppas att det här låter intressant och jag bidrar gärna med fler tips om ni vill...
Mvh Stefan