Hjälp, blött uppvaknande

Hjälp, vad har jag gjort för fel?

Inatt provsov jag och lilltjejen vårt nya Bergans Kompakt 4 hemma i trädgården. Imorse när vi vaknade var det blött i tältet, inte "lite fuktigt" utan blött. Sovsäckar, kuddar, kläder, ytter och innertält.

Jag har ingen jätteerfarenhet av andra tält, men om jag jämför med mitt tält från Clas Ohlsson och med mitt gamla ryggåstält från B&W stormarknad så har jag aldrig varit med om något liknanande.

Jag tror att vi har haft ett lätt regn under natten, jag missade att öppna ena ventilationsöppningen, det har troligen varit helt vindstilla. Tältet har inte varit supersträckt, jag använde inte stormlinorna förutom de till ventilationsöppningarna.

Jag vill inte gärna tro att Berganstältet är så ruttet. Hoppas att jag har missat något vad gäller uppsättning.

För att ge lite perspektiv, på en gammaldags 5 gradig betygsskala skulle jag ge Classe tältet en 5:a, det gamla B&W tältet en 4:a och Bergans en 1:a.

Jag måste göra något annorlunda och sen testa igen inatt. Hjälp, vad skall jag göra för att eliminera/minska kondensen?

/Roy
 
Öpnna så mycket ventilation du bara kan. Om det inte är ett väldans busväder så har jag öppet båda ventilerna, bak och fram, och en glipa i dörröppningen (myggnät stängt) och öppet i ventilationshålet bakåt. Går det så kan man ju unvdika att tälta precis nära vatten, även om det oftast är trevligt. Har själv ett Hilleberg Nammatj men konstruktionen ser väldigt likadan ut.

Öppna ventiler i både ytter- och innertält så det kan "dra" rakt igenom tältet:
nammatj-gt-skiss-s.gif
 
Jo, jag skall prova inatt med bägge ventilationsöppningarna öppna. Dock är jag skeptisk till att det kan göra så markant skillnad.

Jag läste lite runt och noterade att flera tipsar om att lägga golv i absiden. Skall testa det oxå.

Enligt recensionerna här på utsidan så får Bergans Kompakt dels + för bra ventilation och - för tveksam ventilation ???

/Roy
 
Låter lite mysko. Jag har haft kondens nån gång men inte så farligt med tanke på ösregn på utsidan och kanske 5 dagars tältning, nära vatten också. Jag tror nog att alla ventiler öppna bör göra stor skillnad.
 
Kondensens uppkomst

Kondens får du alltid när det finns en temperaturskillnad. Det gäller därför att få kondensen på rätt ställe. Rätt i fallet tält är på insidan av yttertältet. För att åstadkomma det behöver du liten temperaturskillnad mellan innertältets insida och luften mellan tältdukarna. Den stora skillnaden ska alltså ligga mellan yttertältets in och utsida. Ventilera innertältet ordentligt och yttertältet efter vädret. Om tältet är någorlunda spänt kommer kondensen att bli till droppar i yttertältet som snyggt och prydligt följa yttertältet ner mot marken eller i undantagsfall kan droppa ner på innertältet. Den lilla fukten i droppform ska dock ett innertält klara utan problem. Stänger du däremot innertältet så kan du ventilera hur mycket du vill i yttertältet - och det blir faktiskt värre ju mer du vädrar!, i och med varmt i innertältet och kallt mellan dukarna.

Vill du ha helt kondensfritt i både ytter och innertält är det enda sättet att vädra ner till utetemperatur inne i tältet, men då kan man ju lika gärna använda en tarp eller liknande. Visst bidrar markfukten till kondens, men mycket kommer också av den fuktiga luft vi andas ut, så nyttan med extragolv är begränsad. Det är ju dessutom innertältet som är intressant och det har väl redan golv?

Men oavsett hur man vädrar så är det en god ide att inte ligga mot tältduken någonstanns.

Det jobbiga är annars på vintern när det gärna är stor temperturskillnad både mellan inner och yttertält och yttertält och omvärlden... = kondens överallt.
 
höjdskillnad

Hej. Tillvärkarna får skryta hur mycket de vill över sina fina ventilationer, som ofta har ett tjusigt namn.
Så länge öppningarna är på samma höjd behöver det blåsa, eller fläkta för att ventilationen skall fungera optimalt. Vid vindstilla gäller det att det är så stor höjdskillnad mellan in och utluft som möjligt. Det gäller att få luften att självcirkulera enligt skorsstenspricipen. När luften i tältet är varmare än utanför stiger den till utluften och in kommer ny luft i de lågt placerade inluftarna. Det är det som gör att jag tycker tältkåta fungerar bäst. Har bott i både kåta från Tentipi och egensydd variant, med inluftar vid marken och utluft i toppen och har inte haft lika mycket kondensproblem, torts frånvaro av både innetält och golv som i ett Bergans. Detta trots ihållande regn och blöt mark när jag bodde i kåta.
Även om materialval och impregneringar spelar roll så kan man inte upphäva naturlagarna, hur mycket tältet än kostar.
Ubbe
 
Det låter lite konstigt men som sagt, ventilation i ett tält är jätteviktigt.

Vi uppmanas att dricka 2-4 liter per dag men inte kissar man så mycket, eller hur? ;)

Beroende på konstruktionen på tältet och givetvis vädret så kan man ibland låta en dörr vara lite halvöppen i ett hörn så får man extra ventilation.. och får både ut fuktig luft och in med sval luft så att det inte kondenseras mot tältduken..
 
Nu har jag provsovit tältet igen, ensam denna gång.

Skillnaden mot förra gången var, bägge ventilationsöppningarna öppna och innertältsdörren halvt öppen, överdelen, dock helstängt myggnät.

Resultatet blev klart torrare men inte torrt. Kondens på yttertältet är ju helt OK, men på insidan innertältet...? Det känns som om innertältduken andas ganska dåligt. Förutom myggnätsdörren så finns det bara en liten myggnätsöppning vid fotsidan. Clas Olsson tältet har betydligt mer meshväv i innertältet.

Jag skall testa igen med golv i absiden och se vad det gör.

/Roy
 
Hjälp, vad har jag gjort för fel?

Inatt provsov jag och lilltjejen vårt nya Bergans Kompakt 4 hemma i trädgården. Imorse när vi vaknade var det blött i tältet, inte "lite fuktigt" utan blött. Sovsäckar, kuddar, kläder, ytter och innertält.

Jag har ingen jätteerfarenhet av andra tält, men om jag jämför med mitt tält från Clas Ohlsson och med mitt gamla ryggåstält från B&W stormarknad så har jag aldrig varit med om något liknanande.

Jag tror att vi har haft ett lätt regn under natten, jag missade att öppna ena ventilationsöppningen, det har troligen varit helt vindstilla. Tältet har inte varit supersträckt, jag använde inte stormlinorna förutom de till ventilationsöppningarna.

Jag vill inte gärna tro att Berganstältet är så ruttet. Hoppas att jag har missat något vad gäller uppsättning.

För att ge lite perspektiv, på en gammaldags 5 gradig betygsskala skulle jag ge Classe tältet en 5:a, det gamla B&W tältet en 4:a och Bergans en 1:a.

Jag måste göra något annorlunda och sen testa igen inatt. Hjälp, vad skall jag göra för att eliminera/minska kondensen?

/Roy

Först och främst, applåder för att du testar hemma först (skulle vara skönt med trädgård ibland) och upptäcker hur tältet fungerar.

Jag har ett Kompakt 3 och känner inte igen dina problem. Det har varit med på tur i jämtland och åker med på en tur med vandring runt Kebnekaisemassivet i sommar. Med det menar jag då att jag tror inte det är något problem med tältet.

Jag skulle se till att spänna linorna ordentligt. Det jag far efter är, kanske har yttertältet legat an mot innertältet på grund av för dålig sträckning? Då kan det snabbt bli blött på/i innertältet. Det är ju ett antal månader sedan jag hade mitt tält uppsatt men ligger inte innertältduk och yttertältduk ganska nära varandra?

Jag hade ett problem (fel handhavande av mig) med mitt tält och det var att jag behövde ta i _riktigt_ ordentligt för att få ner tältbågarna tilräckligt mycket i deras "fötter". Bågen (en av dem) tenderade till att vandra ur sin fot. Löstes med muskelkraft helt enkelt. Vid den bågen låg då tältdukarna nästan emot varandra. Ser du något liknande?

Har du som jag köpt tältet på getout så ring även dem för hjälp. De är kanon.

Lycka till
Peter P.
 
Nu har jag provat igen, denna gång med golv i absiden och helt öppen dörr i innertältet. (Stängt myggnät). Resultatet denna gång var godkännt. Kondens i yttertältet men torrt i innertältet.

Mina slutsatser:

Marken släpper nog en hel del fukt, den känns inte sumpig men är klart blötare än på sommaren. Med så stor absid behövs nog ett golv på fuktig mark.

Som Per skriver, innertältet bör ventileras ordentligt. Dörren är nog snarare att anse som en myggnätsdörr som går att täta med nylonduk vid behov än en dörr som går att öppna vid behov.
Det behövs en del yta myggnät i ett innertält, i mitt classetält är den ytan i taket, på bergans är den i dörren.

/Roy
 
Jag sov i blöt väder inatt, regnade hela natten till kl 09 på morgonen. Körde med öppna ventiler i yttertältet och fullt öppet myggnät i bakänden av tältet och endast myggnät i dörren. Visst blev det en del kondens på insidan av yttertältsduken men inget på innertältet. Fulla blås är min devis i alla fall på sommaren och speciellt i blött väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar