Hejsan, jag är är ny på forumet men inte ny i diskussionerna. Jag brukar hålla mig ifrån diskussioner på webben men kunde inte låta bli den här gången. Tänkte att jag kan tillföra lite då Casström är mitt företag och det är jag som designat knivarna. Hoppas det är OK
Först vill jag bara säga att jag tycker att forumet är mycket bra och och att diskussionerna som förs skapar ökad kunskaperna om knivar och mycket annat.
Det är ju så att olika knivar har olika styrkor och svagheter och olika personer har olika prioriteringar och smak vilket i min värld betyder att ingen kniv passar alla. Det jag försökt göra med andra generationens SFK No.10 är att ta en samlad bild av den feedback jag fått på version 1 och någonstans landa i en kompromiss som bör funka för de flesta som vill ha en bra Bushcraft kniv.
Spetsen är lägre för att minska kurvan på eggen. Ni ser att hela eggen på bladet är rakare och fördelen med denna typ av egg är att man vid träarbete kan kontrollera snitten bättre. Stor böj är fördelaktigt när man tillexempel skall flå en älg men inte vid täljning då kniven har en tendens att accelerera vid böjen. Det är därför de flest rena täljknivarna är nästan helt raka.
Mvh/David