hjälmp

Jag har ett problem, eller rättare sagt tre. Först är det problemet med att jag börjar bli gammal. Detta leder mig osökt in på nästa problem, och det handlar om att jag vill skydda mitt huvud så att min son inte blir faderlös om jag kraschar. Det sista problemet är mitt huvud, eller formen på mitt huvud som gör att jag inte kan ha de flesta hjälmarna på marknaden utan att det gör väldigt ont. Min huvudform är väldigt "lång" dvs tänk er ett normalt huvud som spänns fast i ett skruvstäd. Så ser mitt huvud ut.

Är det nån som känner till ett fabrikat för "långa" huvuden, eller kan man gjuta hjälmar som man gör med skor. Om inte - börja med det då!

Tacksam för tips.

Och God Jul på er!

Hej Johan!

Jag har samma problem som du (alla tre). För alpin skidåkning har jag hittat en hjälm som äntligan passar. Det är en Boeri Shorty som är lite mjuk i sig (formar sig lite) och sitter som en smäck på min avlånga skalle.

/Pottan

Har varit runt och letat men hittar inte modellen. Jag känner mig hoppfull när det gäller Boeri. De andra modellerna sitter hyfsat, men ingen fullträff ännu. Var hittar jag Shorty i Sthlm?

Cone head

Jag har fått svar från alpingaraget att antingen Giro- eller Sweethjälmar skulle kunna passa min deformerade skalle. Har någon erferenhet av dom hjälmarna? Och då menar jag kvalitet på spännen och material mm.

jojken2; sa:
Har varit runt och letat men hittar inte modellen. Jag känner mig hoppfull när det gäller Boeri. De andra modellerna sitter hyfsat, men ingen fullträff ännu. Var hittar jag Shorty i Sthlm?

Alpint säljer Boeri såg jag, men om de har Boeri Shorty Air vet jag inte. Jag köpte min i USA. Provade också Boeris andra modeller bl a Axis men Shortyn satt klart bäst.

/Pottan

Sweethjälmarna kan man nog lita på kvaliten, men de kostar ju en del.
Deras målsättning när dom starade var ju att göra bra hljälmar oavsett pris, har jag hört....
Men fina hjälmar är det

Tomten är en god man

Jag fick ett hårt paket av tomten. En Scott Cristal som passar riktigt fint. Tänka sig att lösningen fanns på så nära håll, alldeles rakt över gatan faktiskt. Det finns hopp, även för oss äggskallar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg