[...]medan bilisterna blir mer benägna att köra på hjälmklädda cyklister.
Ähm... ja så tänker jag varje gång jag ser en cyklist utan hjälm när jag kör bil;
"Äh, det är ju lika bra att jag kör på honom, det gör ju inget när han har hjälm.." ...eller hur var det nu..?
Å andra sidan har jag en bekant - en hängiven cyklist - som anser att hjälmtvång för cyklister är som att lägga skulden för en våldtäkt på kvinnan, om hon har varit lättklädd eller berusad. Enligt denna logik är det bilisterna som ska sluta köra på cyklisterna, inte cyklisterna som ska tvingas skydda sig med hjälmar.
För en cyklist är ju aldrig med i singelolyckor eller krockar med andra cyklister eller fotgängare..
Lite mer konstruktivt, kanske:
Jag tycker att alla cyklister bör använda hjälm och att folk faktiskt borde kunna inse sitt eget bästa (naiv förhoppning, jag vet..). Och är frisyren ett problem så får man väl åka tidigare hemifrån och fixa håret på jobbet.. :-/
Däremot vet jag inte om det är den bästa lösningen att lagstifta om det idag, med tanke på att lagen skulle bli väldigt svår att upprätthålla på ett bra sätt på orter där det inte finns speciella cykelpoliser (bara i gbg vad jag vet) eller några andra poliser som har tid att kolla att lagen efterlevs.
Förhoppningsvis får väl dock hjälmlagen för barn det goda med sig att de kan tänkas fortsätta använda den när de är äldre än 15 -den största avfallningsåldern för hjälmbärande borde väl vara nånstans runt 11-13 eller så(?)- så att en lag inte är lika orimlig om några år.
Ni som var med när det blev krav på säkerhetsbälte i bilar: var det lika heta protester då?
//Daniel -som själv cyklar minst 14 km per dag sex till sju dagar i veckan och som käkat asfalt tillräckligt många gånger för att alltid ha på sig en hjälm när han cyklar.