Hjälm

Hej, funderar på att hjälm skulle vara en bra idé emellanåt när det är stökigt och strandnära. Men vad ska man tänka på när det gäller hjälm? Måste man köpa en tredje hjälm att lägga på hyllan bredvid skid- och cykelhjälmarna? I så fall, vilka krav bör man ställa på en kajakhjälm?

/Måns
 
Hej Måns!

Jag använder faktiskt samma hjälm då jag åker snowbord som då jag paddlar där det är lite stenigt under vattnet, en CrazyCreek om jag inte missminner mig. Använder den mycket för den sitter väldigt skönt och bra på huvudet samt har väldigt goda ventilations möjligheter och tål att bli bra blöt.
Funkar väldigt bra, betydligt bättre än jag trodde första gången jag testade faktiskt.

Viktigast är nog att den sitter bra och skönt på huvudet, snäpplås kan vara extra tryggt tycker jag (hade en mardröm där jag fastnade med hjälmen i en gren under vattnet).
Bra om vadderingen/isoleringen tål att bli blöt såklart också så man inte behöver torka den i en evighet efter en tur.
 
Kan

funka med skidhjälm men fördelen med forshjälm är att den inte blir så obehaglig vid låg vattentemperatur. Typ skumplastkuddar som behåller kallt vatten mot huvudet ger rätt besvärlig huvudvärk. En badmössa eller tunn neoprenhuva under hjälmen kan vara bra vid kallt vatten.

Thure
 
Paddlar ytterst sällan kajak men håller på med lite vindsurfing ibland. Köpte först en speciell vattensportshjälm för detta ändamål (Protec Wake - nånting) men eftersom passformen inte var riktigt rätt för mitt huvud har jag den senaste tiden istället kört med min gamla hockey-hjälm från barndomen. Den sitter bra och torkar snabbt efter användning.
 
Ce en 1385

Det är dumt att chansa på hjälm. För väldigt blöta aktiviteter bör man se till att hjälmen är certifierad minst enligt CE EN 1385. Hjälmen ska då klara bl.a. att vara under vatten i 4 timmar och fortfarande flyta och inte ta någon annan skada. Skulle nog säga att hockeyhjälm från barndomen bara är marginellt bättre än att ta smällen direkt på huvudet... (Om man inte precis har slutat grundskolan.) Hjälmar, precis som flytvästar, är färskvaror.

Oftast är inte skidhjälmar testade enlig CE EN 1385, men det finns undantag.
 
Antingen gör du som en del slalompaddlare och tar en hockeyhjälm, de skyddar alldeles utmärkt och pallar även att bli blöta.

Eller så finns det alternativ, t.ex. från POC, som är anpassade till flera aktiviteter. Avtagbart foder för blöta aktiviteter, vintertid sätter du tillbaka fodret och öronskydden.
 
hjälm

En hjälm för kajakpaddling (fors) bör du såklart välja. De är ju inte särskilt dyra och du får en hjälm anpassad för ändamålet. De vanligaste hjälmarna är WRSI, Shred Ready och Sweet. Finns hos din lokale kajakhandlare eller i vissa webbutiker typ Addnature.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kayakrasmus Kanotpolo hjälm Paddling allmänt 4

Liknande trådar