Hjälm ?

Hejsan !
Brukar ni övriga glada (nåja, de flesta iallafall) telisåkare använda hjälm när ni åker ?
Jag är själv lite skraj för alla hårda fjällbjörkar i Kittelfjäll, så jag funderar på att skaffa en. Vet någon någon modell som är rätt billig ? Den jag såg senast kostade över 1000 kr.
Finns det om möjligt en modell som man även kan ha till cykling ?
MVH, Mats, Umeå

Gunnar H

Gäst
Jofa !?

Hejsan!
Hjälm är nog det som står högst på önskelistan (före ryggskydd). Cyklar gör jag i hjälm, oavsett om det är i skogen eller till skolan. När jag åker skidor och det ofta går mer än 3ggr. så fort har jag det inte. Så nu ska jag skaffa mig en hjälm. Då till själva hjälmen.
Jag har sett ett flertal svindyra modeller(t.ex. scott) och det kan kännas olustigt trots viktigheten att lägga så mycket pengar. Däremot har jag sett att en Jofahjälm inte behöver kosta mer än 300-400 kr. Man kan tro att dessa hjälmar ligger miltals bakom men så är nog inte fallet. De har visserligen samma utseende som för men har gått ner i vikt betydligt sen jag var liten och hade en dylik. Så nu ska jag så gott som säkert köpa mig en Jofa (ock lackera den brun, för det är snyggt). Det är ju faktiskt ett kultmärke.
Våga bära hjälm.
/Gunnar

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
ProTec

Jag åkte hela förra säsongen med en ProTec Snow-Ace. Sitter som en riktigt gó och varm mössa på huvudet och känns inte alls otymplig. Kostar omkring 700:- och finns i flera färger. Påminner i design om en klassisk "MC-kruka" och kan väl knappast betecknas som snygg... men har setts på diverse friåkare i världsklass... så coolhetsfaktorn är OK! :)

Den är inte uppbyggd med ett hårt glasfiberskal utan har ett lite mjukare plastskal vilket gör den mycket smidig. Den skyddar antagligen inte lika bra som en "hård" hjälm typ Jofa men för den "normale" friåkaren bör den duga. Jag har dessbättre inte haft tillfälle att kontrollera stötupptagningsförmågan. ;-) Enda problemen jag upplevt är att det kan bli lite väl svettigt en varm solig dag och att det kan vara lite knivigt med kombinationen solglasögon/hjälm. Goggels är inga problem.

Bör fungera bra som cykelhjäm på vintern. Men eftersom den antagligen inte har samma stötupptagningsförmåga (på stenhård asfalt) som en cykelhjälm är det tveksamt om det är att rekommendera. Men är utan tvekan betydligt bättre en att köra ohjälmad!

MVH/MM

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hjälm för tjockskalle. Telemark 2
Ola Å Mera hjälm Telemark 0
sailor Boeri Shorty hjälm Telemark 1
Pepsi Hjälm Telemark 49
kjelken Hjälm Telemark 1
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Sökes: Långsmal hjälm Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg