Hjälm på isen!

Jag skulle aldrig någonsin sätta mig på cykeln utan hjälm. Och nu under sommaren har jag börjat fundera på hur det kommer sig att jag vågar åka grillor utan hjälm. Där ramlar jag ju mycket oftare än på cykeln (har inte ramlat de senaste tio åren tror jag, trots att jag sitter fast och cyklar med SPD-pedaler. Men nu är frågan: Vad ska jag ha för hjälm? Cykelhjälm känns inte helt rätt. Men är det klätterhjälm eller skidhjälm som är bäst för grillor? Eller finns det nån annan som är bättre? Är det nån av er som åker med hjälm? HUr skulle t ex Petzls Ecrin Roc klara sig på skridskoturen.

Classe,
som funderar vidare och längtar till premiären. Borde väl bara vara en dryg månad kvar eller ...

Cykel eller alpinhjälm

De flesta använder cykelhjälm och har den utan eller med mössa beroende på temperatur och åkintensitet.

Alpinhjälm är tyngre och kan vara svårare att använda med möjlighet att anpassa värmeavgivandet.

Klätterhjälm kan nog fungera utmärkt också men den hjälm du frågade om väger 475 gram vilket är ca 170% av vad en vanlig cykelhjälm väger.

Thure

CJLN; sa:
Vad ska jag ha för hjälm? Cykelhjälm känns inte helt rätt. Men är det klätterhjälm eller skidhjälm som är bäst för grillor?

Ett sätt där cykelhjälmen utmärker sig är ju att den till skillnad från t.ex. en inline/skatehjälm i princip är en engångspryl och bör kasseras efter ett fall. Klätterhjälmen är bättre än ingenting, men den är ofta designad även för att klara stenslag vilket kan göra den till en mindre lämplig kompromiss. Skidhjälmen verkar som ett bättre val ur det perspektivet. Själv använder jag cykelhjälm, den är lätt och välventilerad och jag är "inkörd" på vad jag behöver ha under den vid olika väder.

En ishockey hjälm är konstruerad för att tåla ”många mindre” smällar. Medan en cykelhjälm är konstruerad för att klara en smäll. En cykelhjälm som blivit utsatt för en smäll, ska kasseras.

Sedan kan man diskutera vilka delar på huvudet som skyddas, med hjälm. Som ska hjälmen skydda ansiktet från skärskador eller ej ?.

EDIT Ser att flera hunnit svara sedan jag började skriva. Men med risk för att bli tjatig, det tar tid att skriva med bara en hand, men jag är på bättringsvägen.

Som svar på Claes Nordströms andra fråga om säsongsstart http://liv.skridsko.net/sasonglangd.html?_skridskosession=f1f51685e096ec28cf30b815e6569cd9

Per
[Ändrat av Brune 2005-09-21 kl 14:20]

Tror jag har svarat på detta i en annan tråd men repetition är kunskapens moder. Känner en som åker i Giro Fuse, en hyfsat lätt skidhjälm som mer ser ut som en cykelhjälm. Värmer gott men har ventilationshål liknande en cykelhjälm och som går att stänga till.

-Palle

Under vinterns skridskoturer körde jag med en kompromiss. Den klassiska VM-hjälmen från Jofa! Ger sannolikt inte riktigt lika bra skydd som en modern hockeyhjälm men den är mycket lätt och smidig att ha på sig. Stör inte alls. Dessutom är den rätt kultig och snygg.... Nåväl, det kan man väl ha olika åsikter om. Folk regerade i alla fall!

index_clip_image001.jpg

För den som mot all förmodan inte är bekant med VM-hjälmarna så är min en senare variant av denna, fast grön (jag är ju VSKare). Brukar finnas secondhand för runt 20:- i lite olika varianter.

Skyddseffekten blir nog lite mindre men det är också viktigt att ha en hjälm man trivs med och de värsta sargtacklingarna (som NHLstjärnorna får hjärnskakning av) brukar ju trots allt utebli när man kör långfärd.

På kvällsturer på plogade banan pimpade jag den med 20 W halogenlampa från Mila!

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-09-23 kl 10:41]

öringen; sa:
Brune; sa:
Som ska hjälmen skydda ansiktet från skärskador eller ej ?.

Per

Blir det inte fasligt svårt att se om man har hjälmen för ansiktet? ;)
Kan inte en cykelhjälm med rejäl "plastkeps" (skärm av plast som sticker ut rejält bortom näsans längd) skydda lite mot skärsår? Risken att skada huvudet (utom ansiktet) med långfärdsskridskor är väl ffa vid fall bakåt (halk!) från stillastående?
Det vanligaste fallet, "magplasket", riskerar väl mest ansiktet. Jag har aldrig varit med om att någon "voltat" på samma sätt som man gör med en cykel (då man landar på skallen och en hjälm är livsnödvändig).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
rab Hjälm även som skydd för ansikte? Långfärdskridsko 37
Kombinationen Hjälm + Ramrygga + Plurrning Långfärdskridsko 1
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg