Hjälm med visir

En fråga

Vad har man en sån till? Blir det inte jobbigt att andas?
Lerar inte visiret igen ganska fort? Sätter man tear-offs på visiret eller hur gör man.

/Nyfiken

Visir...

Visiret är att jämföra med glasögon då det givetvis inte täcker hela ansiktet. Poängen är att det sitter så pass långt från ansiktet att imma inte uppkommer....det är i alla fall tanken.

Ragge

Visir..

Min erfarenhet av visir från MC- och skoteråkning är att schyssta glasögon är bästa sättet att undvika imma. Observera att man då ÅKER, med lugn andning. På en cykel andas man ju ganska duktigt, och då kommer nog imman som ett brev på posten (javafasen, det är ju ett talesätt, posten har ju blivit som den är)
Iofs så har ju roadracingåkarna hjälm med visir, OCH dom flåsar duktigt, MEN dom håller ju hastigheter där fartvinden ventilerar bort imman.

Häls
BAX

MTB-hjälm med visir?

Det finns ju ganska fräcka tempohjälmar, i dylika ser man ut som nån slags insekt i ansiktet (kanske inte en försämring...). Men mtb-hjälm med visir har jag aldrig sett, down-hillåkare brukar ju använda motorcrossglasögon ihop med sina hjälmar och xc-åkare har oftast lite nättare brillor.

/Håkan

Satsa på glasögon

Om du bara är ute efter att slippa imma och kan nöja dig med ett par brillor, så vill jag rekommendera Rudy Projects "Skey" (tror de hette så). Hittade dem på CykelCity för ett år sen och har varit supernöjd med dom, ingen imma hur hårt man än kör! (Men givetvis immar de igen när man stannar, men det är nog svårt att hitta några som inte gör ;-)

Lycka till /Anders

Imma...

Jag tror att det blir svårt att hitta en hjälm med visir. Kanske något för nästa DYI projekt?

Annars kan jag bara säga att imma kommer man alltid ha. Så fort det blir fuktigt och/eller kallt i skogen och man själv är varm så är imrisken där. Sedan så blir ju imman mindre ju fortare man kör.

Personligen så tycker jag att det verkar som om alla cykelglasögon är designade mer eller mindre för landsvägs eller världscup XC bruk, dvs där man håller hög fart länge.

Bli terrängen för svår så går det inte att hålla hög fart, och så fort man saktar ner så kommer imman.

Håller på och funderar på om man inte kan göra ett hjälmfäste så att glasögonen kommer ut lite längre från ansiktet (aha, ett visir :)).

Själv så har jag dessutom korrigerande glasögon, och då blir det dubbelt så mycket för dimman att fastna på.

Det blir lite mer extremt då, teknisk mtb utan att ha mycket mer än ledsyn... *hähä* Man ser ingenting vissa sträckor där vi cyklar för att glasögonen immar igen.

Korrigerande glasögon

mlindstrom; sa:
Själv så har jag dessutom korrigerande glasögon, och då blir det dubbelt så mycket för dimman att fastna på.

Vad kör du med för märke? Köpte själv nyligen ett par Adidas Evil Eye med små slipade glas man sätter dit innanför, men de är nu åter hos optikern för att de (efter två veckor) inte längre går att snäppa fast. Har du någon liknande lösning? Och fungerar den bra?

Rudy Project Kerosene

Det är dom jag använder, med RX clip-in (eller vad den nu heter).

Jag kollade på Evil Eye, men jag tyckte att RP kändes bättre (smaksak).

Dessvärre så är det samma problem som alltid med clips. I vanliga glasögon så har man 2 lins ytor som smuts, imma, svett och liknande kan fastna på. Med clips har man helt plötsligt dubblerat detta.

Nackdelen med RP är att glasögonlinsen ligger emot den färgade linsen längst ner. Vätska (mest svett och regn vatten) samlas där av kappilärkraften. Måste kolla om det går att "justera" clipsen så att dom inte ligger emot.

Annars så är jag nöjd. Men jag har alltid med mig mina "vanliga" glasögon (i RPs förvaringsburk) när jag är ute och cyklar. Blir förhållandena för svåra så är det bara att byta glasögon. Sedan vid nästa lämpliga tillfälle så slabbar man av RPna med lite vatten och en papperslapp så är dom som nya igen :)

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Hjälm i form av airbag Långcykling 21
flindra Väst & hjälm! Långcykling 38

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg