Jag åker inte långfärdsskridskor och har därför inte koll, men hur många åker ens med hjälm? De jag känner gör i alla fall inte det. Hur ofta ramlar man och när man väl gör det slår man ens i ansiktet speciellt ofta?
Jag åker med hjälm numera. Eftersom jag redan har hjälm, passande öronvärmare, tunna mössor etc så krävdes det ingen extra investering.
Hur ofta man ramlar och hur ofta man slår i ansiket är väl ganska ointressant för de som redan har en lämplig hjälm att använda.
Räcker med en gång för att man ska känna sig ganska korkad när man kommer hem från akuten och ser cykelhjälmen på hatthyllan.
Hur ofta jag ramlat har jag inte reflekterat över, men jag har kört omkull en gång själv (innan jag började använda hjälm, vid alla tillfällen) på ett sätt som slutade med ansiktsskador, akuten och stygn .
Skadan var vid kindben/ögonvrå, så chansen att en hjälm hade skyddat är god.
Jag har varit med när andra har ramlat och slagit i huvudet 3 gånger. Ettt handlöst fall bakåt där ryggsäcken inte hindrade bakhuvudet från att slå i isen.
Ett fall framåt med spräckt läpp o lösa tänder. Tror inte hjälmen gjort ngn nytta där.
Ett mera blandat tumlande med islag sida, där hjälm antagligen hade hjälpt.