Hjäääälp!!

Jag var på TUR-mässan 2001 och såg där en lättviktssovsäck som vägde typ ingenting. Snål som jag var så köpte jag ingen och har nu, när jag som mest behöver det, glömt bort namnet! Är det nån som vet av nån lättviktssovsäck(troligtvis under 500 gram) som inte är svindyr. Den jag såg kostade omkring 500 kr och det var ingen märkessovsäck.

Det var det där med "inte svindyr"

Det finns ett gäng mindre kända lättviktssovsäckar på marknaden, men de flesta är rätt dyra. Jag kan rekommendera Mountain Eqwuipments Dewline på typ 650 g, klarar runt fem minusgrader. Det som skiljer den från till exempel Haglöfs och Fjällrävens lättviktare är att den har ett mjukt och skönt innertyg. Men den kostar några tusen.

Säcken du såg kan ha varit svenska A-one, som har kommit igen. Tyvärr tror jag inte att de säljer just den säcken längre. Jag har för mig att det var en polsk säck som de satte sitt namn på. Men det var också en minusgradssäck i dun, som vägde 500-600 g. Ett klart intressant alternativ. Kanske den polska tillverkaren fortfarande gör den?

Kolla www.addnature.com

Jag lyckas inte heller hitta deras webbplats (som ju aldrig blev mer än en enda sida), men http://www.addnature.com säljer deras prylar; skid- och paddlingsjackor och tält, men inga sovsäckar...

Jag ska kolla efter vad den polska tillverkaren till sovsäcken hette - det stod i nån Utemagasinet.

snugpak

Gå in på http://www.snugpak.com och titta på deras Travelpak-sovsäckar.
Jag har sen några år tillbaka en Travelpak 1000 och den tycker jag är väldigt skön och bra. Packas till liten volym. Det finns inner- och yttersäckar i olika utföranden att förstärka med.
Numera säljs de endast av:

CC NORDIC
Essingestraket 6
11266 Stockholm
Sweden
Tel: 0046 8656 9007
ekborn@stockholm.mail.telia.com

Richard K.
http://www.kayaker.se

A-One

Tyvärr så har A-One ha upphört. En del kvarvarande produkter säljs fortfarande av några försäljare.
Jag handlade en paddeljacka och ett kajak-kapell av A-One i Vaxholm dagen innan ägaren flyttade till någonstans i Kina för att fortsätta med en helt annan verksamhet. Det var för ett par tre månader sedan.

High Colorado!

Jag köpte, för tre år sedan, en liten dunsäck (runt 5-600 g) i Frankrike av märket High Colorado (ett lågprismärke).

Den packas till otroligt liten packvolym (ca: 14 X 16 cm) i komprimerat tillstånd. Säcken är bekväm ner till några plusgrader (+2 - +3 grader) trots att jag är frusen av mig. Då såver jag med kortkalsonger, strumpor och en långärmad tröja á la superunderställ.

Jag har inte kontrollerat om säcken finns kvar idag eller om High Colorado har någon hemsida (vilket de troligen har).

Om du är intresserad kan jag ta reda på exakt vad modellen heter och återkomma.

Mvh!
// Niklas

High Colorado är nog hyfsat, på samma sätt som andra "mellanlågpris"-säckar.

Synd att testet känns så amatörmässigt upplagt. Verkar mest handla om tvätt, sömnadskvalitet och ph-värde. Nog så viktigt, men ingenting om avsett användningsområde. "Isolerar värme: ja/nej" är ju nästan skrattretande.
De borde ha testat säckar med samma angivna temperatur och inte blandat in en dunsäck.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg