Självklart menar jag inte att en fleecejacka ska vara vattentät. Det jag menar är att det är en tämligen dålig konstruktion med ett vindtätt membran som andas sämre än ett vattentätt. Att ett vattentätt membran andas dåligt anser jag att man får leva med, men ett vindtätt plagg ska inte behöva andas dåligt.
Min driclime-jacka använder jag vid löpning under vår och höst, och jag vandrar i den när det är lite blåsigt och kallt. Då den andas betydligt bättre än min regnjacka är den mer fördelaktig att ha på sig då jag svettas (åtminstone om ryggen) när jag vandrar, även om det är lite blåsigt och kallt. Slutligen använder jag den också, precis som du, som förstärkningsplagg. Under regnjackan vid kallare lunchraster, på mig i tältet på kvällen osv. Använder man jackan enbart som förstärkningsplagg så visst, då funkar windstopper bra. Jag använder emellertid inte bara min vindjacka till det. Det är väl inte heller säkert att linnaa ska använda jackan som rent förstärkningsplagg? Mitt råd är därför fortfarande att söka runt lite i forumet och läsa på, innan inköp. Skulle användningsområdet vara mer än bara förstärkningsplagg, finns det ju all anledning att kika på alternativ till windstopper.
Apropå vindjackor: Inför mina fortsatta vandringar tänker jag införskaffa en vindjacka utan foder, kanske Dobsoms R-90-ställ. Detta kombinerat med en fleecetröja ger samma funktion som min driclime-jacka, men flera fördelar då plaggen kan användas var för sig. Vill man nu tvunget ha en fleecefodrad vindjacka vill jag däremot fortfarande rekommendera driclime, som jag anser andas avsevärt bättre än windstopper (en driclime-jacka är dessutom lätt, de flesta windstopper-plagg brukar vara väldigt tunga).