Hissar

Hohoo

Vi var ett gäng som var i Grönbrink och klängde i söndags. Efter fikat skulle vi öva på att hissa varandra. Vi har alla ett gäng års erfarenhet av diverse klättring men tyvär visade det sig att endast en av oss verkligen hade byggt en hiss en gång (på en kurs). Vi hade dock lite böcker med oss att bläddra i. Det blev i alla fall bakläxa för oss alla, 2 timmar senare och massor av repsallad, jumrar och prusik knutar hade en person hissats en bit.

Nästa helg blir det nya hissövningar!!

Jag är därför ute efter articklar på nätet i ämnet. Jag har läst det som finns på Petzl's sida men i övrigt har jag inte hittat så mycket. Är det någon som har några tips?

Jo jag hittade en text till som var läsvärd:
http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/7290/climb/tac/tac11.html

Hoppas att någon har något läsvärt. Sen råder jag er som liksom jag läst om hissar och tror er behärska dem att verkligen prova på riktigt.

Förhoppningsvis behöver man dem aldrig, men skulle man behöva det så kan det vara skönt att ha provat ut en teknik som man vet funkar.

/Ulf

Det är bra, träna på. Men tänk efter, vem i replaget löper störst risk att falla och skada sig? Jo förstemannen. Och då hjälper inga hissar, utan det blir till att prusikklättra, omlokalisera standplatser mm. Jag kan utlova mängder med nya reptrassel. Tro mej, jag ligger i träning för examinationen och har haft repsallad i huvet sista månaden... Men det är viktigt, det räcker inte att kunna hissa, även om det är en bra bit på väg. Den bästa (tydligaste) guiden i kamraträddning jag hittat är en bok: Self-Rescue av David J. Fasulo (a Falcon guide ISBN 0-934641-97-8). Det skiljer en och annan liten detalj mot SKF:s kursnormer, men inte mycket. En annan vettig beskrivning av förstemansräddning (tyvärr utan bilder) finns på http://www.chockstone.org/Tech Tips/LeaderRescue.htm

Lycka till, det är en vettig sysselsättning när det blir för kallt att klättra!

Björn

Mer lästips

Andra bra lästips är Nigel Shepherds böcker "A Manual of Modern Rope Techniques" och "Further Modern Rope Techniques" utgivna på Constable (London) 1990 respektive 1998.
Det går säkert att få tag i dem via nätet, t.ex. Amazon.co.uk men vissa butiker, ex.vis Sportkompaniet på Kungsgatan i Stockholm, brukar också ha dem hemma.
Illustrationerna i de här böckerna är foton, vilket inte alltid är en fördel, men de är väldigt kompletta och bra.

Jorå,dom är bra, och finns numera sammanslagna till "The complete guide to rope techniques", dvs en tjock bok. Fördelen med Fasulos bok är illustrationerna, dom fattar man direkt. Shepherd är väl mer heltäckande men betydligt luddigare. Fasulo kör tyvärr hårt med Mariner's knot för att låsa rep på många ställen där SKF rekommenderar fransk prusik, annars hade han nog vunnit klart. Nu blir det kanske dött lopp? Fler åsikter?

Björn

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg