Hinder mot shampoläckage!

Jag tänkte bara dela med mig av ett litet tips mot läckande shampoflaskor. Det finns ett företag vid namn LUSH som gör handgjorda tvålar och dyl. De har schampo för alla hårsorter i bitar. Perfekt om man tröttnat på kladdiga grejer. Det finns en affär på centralstation i stockholm vad jag vet men det finns nog flera.

Läckagefritt schampo

Jag har tagit en tom djungeloljeflaska, diskat ur den och fyllt på schampo istället.
Den har skruvkork som inte läcker och går dessutom att torka torr på utsidan (Haha, vad vitsigt det blev) innan den åker ner i ryggan igen! En "stor" flaska om 75 ml räcker i fjorton da'r, minst.

Bliw Sporty

Bliw finns numer också som shampo. Läcker defenitivt inte, med skruvkork och slagtålig flaska. Löddrar dessutom i saltvatten...

schampo... Det gör väl inget om dom läcker lite himma i badkaret eller i duschen. Ett våtrum skall nog klara lite tvålspill!!

Hur är det med ekologin?

Schampo gör sig som Patric säger bra hemma i våtrummet och varar länge där, speciellt om man är ute i naturen.
Det man inte har med sig kan inte läcka och sparar dessutom vikt. Förutom vatten, natur och miljö.

Go tur

Johan K

Hygien?

För att kunna hålla maten kvar i magen den tiden den ska vara där och inte åka ut snabbt från någon kroppsöppning krävs ett visst mått av hygien. Jag hoppas att ni har med er i alla fall en bit tvål med er ut, åtminstone för att tvätta er efter toalettbesök och innan matbestyr. Bliw Sporty är i stort sett vanliga Bliw, alltså vanlig flytande tvål. Den är märkt med Naturskyddsföringens svala, något som långt ifrån alla tvålar är.

Om vi ändå går in på ekologi kanske vi skulle tala om en del andra tveksamma delar av friluftsutrustningen, t ex friluftskök. Jag kör med spritkök, som inte ger ett ökat tillskott av koldioxid i atmosvären, till skillnad från bl a gas- och bensinkök. Vi kan även fortsätta disskutera hur de moderna materialen som finns i våra kläder framställs.

Vore intressant att veta hur ni sköter hygienen när ni är ute

Re: Hygien?

apoe; sa:
Vore intressant att veta hur ni sköter hygienen när ni är ute

Jag vet inte hur du gör men jag bajjar inte på fingrarna iallafall... Det räcker lååångt med att tvätta händerna i vatten. Har man känslig mage så kanske man får ha med schampo och smink..

;)

ÄventyrsUffe; sa:
Jag tänkte bara dela med mig av ett litet tips mot läckande shampoflaskor. Det finns ett företag vid namn LUSH som gör handgjorda tvålar och dyl. De har schampo för alla hårsorter i bitar. Perfekt om man tröttnat på kladdiga grejer. Det finns en affär på centralstation i stockholm vad jag vet men det finns nog flera.

Det kladdigaste man kan tänka på är väl just en bit blöt tvål, och det okladdigaste en flaska. Så ser det ut i min värld i alla fall.

Andreas skrev:
"Bliw Sporty är i stort sett vanliga Bliw, alltså vanlig flytande tvål. Den är märkt med Naturskyddsföringens svala, något som långt ifrån alla tvålar är."

Jag tror att de miljömärkta grejerna är miljömärkta med till exempel "Bra Miljöval"-falken för att de inte har grejer i sig som inte reningsverken klarar av. De är inte gjorda för att sköljas ut i naturen utan i avloppet. Men det är en gissning från min sida.

Hur som helst - jag tror på att man bör använda kemikalier när man tvättar de vitala delarna (händer, fötter, skrev och sånt) för att undvika soleksem, infanterield och annat trist.

Jag är lite nyfiken på såpa - det använder ju vissa som universalmedel i fält, och det är ju rätt miljövänligt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg