Himalaya

Sitter och planerar för en längre vandringsresa till Himalayabergen. Har dock inga stora erfarenheter av detta och täkte därför åka med guider. Någon som har erfarenheter av himalaya.nu och Vandringsresor? Eller någon som har något annat tips om hur man ska gå till väga?

Everesthiking

Hej Sara. Jag och min sambo vandrade i Himalaya utan guider i 25 dagar på "Everestleden". Stigarna är tydliga, det finns gott om lodger. Vill bara säga att det är oehört enkelt att vandra själv utan guider och bärare om du väljer Annapurna-trekken eller Everest. Vi gjorde en härlig tur, flög in till Lukla. Upp till Namche Bazar, via Portse Tenga till Gokyo (sjöarna). Gick över Cho La-passet till Dzongla. Vidare till Lobuche och Gorak Shep för att få en närmare titt på Everest från Kala Pattar. Hem vägen om Dingboche, Chuklung, Tengboche åter till Namche. Nu är det 10 år sedan men jag antar att utbudet av lodger etc. bara har blivit fler. Du kan vandra allt mellan 10 dagar och mer. Vi valde att göra en längre runda, ta det lugt, njuta, göra några småtoppar mm. På så sätt fanns det heller ingen risk för höjdsjukan. Önskar dig en underbar och härlig tur.

Hej, jag har ingen erfarenhet av boka resa med grupp redan från sverige. Själv så reste jag med min sambo på egen hand till Nepal, hyrde en guide i Katmandu och vandrade i ca 3 veckor. Jag håller med föregående inlägg om att guide absolut inte är nödvändigt. Det är inte speciallt mkt svårare att vandra själv där än vad det är i svenska fjällen tycker jag (det är väl språket som är lite knepigt, resten är enkelt). Lederna är väl trafikerade och det är gott om ställen att bo på. Några fördelar och nackdelar som jag ser det. (observera att detta är de fördelar och nackdelar som jag ser, det finns säkert andra som tycker annorlunda).

Att boka hemma i sverige är enkelt(trorjag iaf :) ) men dyrt. Vi bokade i katmandu och betalde 12USD /dag tror jag om jag minns rätt för vår guide. Inkl guidens kost o logi exkl vår egen kost o logi. Att bo och äta är jmf med sverige billigt. Tror vi betalde mellan 15 och 60 kr / dubbelrum. Priserna varier med höjden, högre upp = dyrare. Samma sak gäller mat.

Att gå med guide kan ha sina fördelar, vår guide sprang i förväg och bokade upp rum åt oss några dagar när vi skulle till ställen där han visste att det kunde vara lite ont om plats. Praktiskt men inte helt nödvändigt. Sen var han rätt kul att prata med och man behöver inte plocka fram kartan för att hitta rätt väg. Han hjälpte även till att bära en del av min sambos packning när hon inte var riktigt frisk eller tyckte det blev för jobbigt. De köpte även flygbiljetter åt oss ToR Katmandu (vi valde att flyga till och från Lukla). Så att vi slapp fixa det.

Själv skulle jag inte vilja vandra i en större grupp, det kan iofs vara socialt trevligt med sällskap med i stugorna finner man ändå. På dagarna tycker jag att det är skönt att få vara lite mer ifred med naturen. Den stora nackdelen med att gå i grupp som jag ser det är att man är mer fast i ett schema. Jag vill kunna stanna och ta vilodagar som jag vill när jag själv känner att jag behöver vila pga av höjd/skjukdom/är på ett fint ställe/etc. Inte när gruppen har bestämt att det ska vara vilodag. Att behöva gå vidare fast man inte är frisk kan ju förstöra alltihop. Och att man blir sjuk verkade inte var speciellt ovanligt bland de som jag träffade på. Vi hade sammanlagt 7 "vilodagar" på en 21 dagars tur pga av 2 förkylningar, 1 magsjuka, höjdanpassning. Det tror jag hade vart svårt att få till i en större grupp. Genom det "låga tempot" kände varken jag eller min sambo av några höjdproblem alls, mer än att det var jobbigt förstås. Men ingen, huvudvärk illamående etc som en del vi mötte hade.

Jag vill inte rekomendera dig varken det ena eller andra. Du får fundera själv på vad du tror passar dig bäst. En del tycker det är kul att fixa själv och röran i Katmandu, en del tycker kanske att det är skönare att ha allt fixat. Om du reser med en organiserad resa, se till att fråga om hur många det är i grupperna, vad som händer om man blir sjuk etc.

Hoppas du får en fin tur!

Det viktigaste du ska å kan göra på den höjden är att lita på dina egna omdömmen och intuition och erfarenhet å rutin...

Nepaltips!

Hej!

Vi var i Nepal i en månad (mars) i år och var uppe och vandrade i 12 dagar.

Först och fråmst kan jag rekommendera minst 14 dagar om du vill ta dig till Everst base camp. Med endast 12 dagar har man inte utrymme för några ovanligheter. Vi hade som plan att nå BC men pga ett stort snöoväder fick vi går ner från 5000 meter. Ville bara säga det först, om du nu bokar via en resebyrå (vilket vi gjorde). De sa att 12 dagar var tillräckligt, men i efterhand skulle vi haft minst 14. Sen är ju alltid fler dagar bra om man bara vill vandra i bergen, men vi ville även ha tid till att se resten av landet. Så vi hade inte tagit mer än 14 dagar nu i efterhand heller...

Det är väldigt bra för landet att man hyr guide och bärare, men som tidigare inlägg sagt klarar man sig utan också. Vi hade både (vi var 2 st) och och man fick en fin relation till båda och lärde sig mer om landet och befolkningens situation. Plus bidrog till sysselsättning. Om man inte har bärare ska man tidigare varit på hög höjd och veta att man klarar av det - för att bära en ryggsäck på 4-5 tusen meter är inte som att bära den i svenska fjällen! Allt blir oerhört tungt på hög höjd. En tung rygga är ansträngande och anstängning bidrar ännu mer till symptom på höjdsjuka. När vi var där så var det lite osäkert i landet (är fortfarande trots vad medierna säger!) och då var det skönt med en guide. Nu flög vi till Lukla och då är man inte i den värsta Maoist regionen, men de som vandrade några dagar mer, alltså lägre än Lukla, kan råka ut för aggresiva Maoister som vill ha en "skatt". De som råkat ut för detta var ganska skärrade.

Nu får man nog inte göra reklam här men vi använde i alla fall ett företag som hette Adventure trek Nepal. Vi fick en otroligt fin relation till de som jobbade där. Kontakta mig om du vill veta mer. Ta mitt efternamn och sen förnamn (direkt) och sen hotmail.com.

Hälsar Maja (Larsson)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Victor Å Himalaya med dåligt knä Trekking 6
MickeAndersson Karta över Himalaya Trekking 2
Emmsann GPS i Himalaya? Trekking 8
perlowdin Himalaya bilder Trekking 0
Ignatius Himalaya Trekking 3
dangermouse Indiska himalaya Trekking 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg