Hej, jag har ingen erfarenhet av boka resa med grupp redan från sverige. Själv så reste jag med min sambo på egen hand till Nepal, hyrde en guide i Katmandu och vandrade i ca 3 veckor. Jag håller med föregående inlägg om att guide absolut inte är nödvändigt. Det är inte speciallt mkt svårare att vandra själv där än vad det är i svenska fjällen tycker jag (det är väl språket som är lite knepigt, resten är enkelt). Lederna är väl trafikerade och det är gott om ställen att bo på. Några fördelar och nackdelar som jag ser det. (observera att detta är de fördelar och nackdelar som jag ser, det finns säkert andra som tycker annorlunda).
Att boka hemma i sverige är enkelt(trorjag iaf
) men dyrt. Vi bokade i katmandu och betalde 12USD /dag tror jag om jag minns rätt för vår guide. Inkl guidens kost o logi exkl vår egen kost o logi. Att bo och äta är jmf med sverige billigt. Tror vi betalde mellan 15 och 60 kr / dubbelrum. Priserna varier med höjden, högre upp = dyrare. Samma sak gäller mat.
Att gå med guide kan ha sina fördelar, vår guide sprang i förväg och bokade upp rum åt oss några dagar när vi skulle till ställen där han visste att det kunde vara lite ont om plats. Praktiskt men inte helt nödvändigt. Sen var han rätt kul att prata med och man behöver inte plocka fram kartan för att hitta rätt väg. Han hjälpte även till att bära en del av min sambos packning när hon inte var riktigt frisk eller tyckte det blev för jobbigt. De köpte även flygbiljetter åt oss ToR Katmandu (vi valde att flyga till och från Lukla). Så att vi slapp fixa det.
Själv skulle jag inte vilja vandra i en större grupp, det kan iofs vara socialt trevligt med sällskap med i stugorna finner man ändå. På dagarna tycker jag att det är skönt att få vara lite mer ifred med naturen. Den stora nackdelen med att gå i grupp som jag ser det är att man är mer fast i ett schema. Jag vill kunna stanna och ta vilodagar som jag vill när jag själv känner att jag behöver vila pga av höjd/skjukdom/är på ett fint ställe/etc. Inte när gruppen har bestämt att det ska vara vilodag. Att behöva gå vidare fast man inte är frisk kan ju förstöra alltihop. Och att man blir sjuk verkade inte var speciellt ovanligt bland de som jag träffade på. Vi hade sammanlagt 7 "vilodagar" på en 21 dagars tur pga av 2 förkylningar, 1 magsjuka, höjdanpassning. Det tror jag hade vart svårt att få till i en större grupp. Genom det "låga tempot" kände varken jag eller min sambo av några höjdproblem alls, mer än att det var jobbigt förstås. Men ingen, huvudvärk illamående etc som en del vi mötte hade.
Jag vill inte rekomendera dig varken det ena eller andra. Du får fundera själv på vad du tror passar dig bäst. En del tycker det är kul att fixa själv och röran i Katmandu, en del tycker kanske att det är skönare att ha allt fixat. Om du reser med en organiserad resa, se till att fråga om hur många det är i grupperna, vad som händer om man blir sjuk etc.
Hoppas du får en fin tur!