Himalaya med dåligt knä

Hej alla visa!

Jag och min flickvän skall åka till Nepal i två månader, mars och april. Först var det tänkt att vi skulle vandra Annapurna Circuit men min flickvän opererade sitt korsband i augusti och rehaben har tagit lite längre än vi väntade med och därför känns inte den vandringen så aktuell tyvärr..

Har ni förslag på andra aktiviteter i Nepal som inte är lika ansträngande för knät men ändå bjuder på häftiga landskap och höga berg?

MVH
Victor

Från vad jag förstått kan man nästan ta sig runt hela Annapurna circuit med jeep nu. Så ni kan ju alltid ta er till flera ställen där. Kanske någon kort lätt tur däromkring? Vet i alla fall säkert att ni kan ta er till heliga staden Mukinath.

Annars har ni förstås också djunglesafari i Chitwan national park att se fram emot.

Ni kan cykla Annapurna Circuit. I de partier Ni maste bara hojarna far Du hjalpa henne om det ar bokigt med knat. Men cykling ar skonsammare och stigarna otroligt bra till stora delar. Om Ni borjar i mitten av april da det ar ganska varmt sa Ni inte behover sa mycket packning.

Annars finns en hel del langa raftingturer att gora. Inte supervilda forsar den har tiden pa aret men gillar man flodlivet sa kan det bli helt okej anda.

Cykling låter helt klart intressant! Det är ju mest när man går nedför som knät belastas mest, så kan man rulla nedför på helt ok stigar låter det riktigt schyst!

Om du gjort turen på cykel får du väldigt gärna berätta lite mer!

Hyr man cyklar i Pokhara då, och i så fall, hur bra kvalitet håller cyklarna?
Ungefär hur lång tid beräknas turen ta på cykel?

Ha det fint!
Victor

Nej jag har inte cyklat turen men det slog mig nar jag vandrade dar att det var valdigt bra forutsattningar for att cykla.

Annapurna Circuit ar ju inte speciellt kuperad. Det ar bara dagen over Thorung La som det ar mycket upp och ner. Och till stora delar for brant for att cykla. Vad jag vill minnas. Sa den dagen kan bli ganska pafrestande for knat anda om Ni inte ar valdigt sakra pa single tracks.

Antar att man kan hyra hojar bade i Kathmandu och Phokara. Det gar sakert att googla fram nagon vettig uthyrare. Bra grejer vill man ha med skivbromsar och framdampning.

Ar man acklimatiserad tar turen bara nagra dagar. Ar man det inte sa galler val ungefar samma som for vandring att det ar lampligt med Thorung La efter ca 10 dagar. Det ar ju 5400 meter. Avsatt 2 veckor och ta det lugnt.

//Magnus H.

Vi såg en hel del cykeluthyrare i Pokhara, men bara riktiga skräpcyklar. Kontakta någon som har bra koll, så att du säkert vet att du kan få tag på en bra cykel. Jag fick bra tips om Nepal av Christina från Hi on Life, som hänger här på utsidan. Släng iväg ett mail till henne.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
MickeAndersson Karta över Himalaya Trekking 2
Emmsann GPS i Himalaya? Trekking 8
Sarala Himalaya Trekking 4
perlowdin Himalaya bilder Trekking 0
Ignatius Himalaya Trekking 3
dangermouse Indiska himalaya Trekking 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg