Hillebergs bivanorak

Någon som har provat bivanoraken från Hillberg? Vad har ni i så fall för åsikter? Nackdelar? Fördelar? I vilka situationer har ni använt den? (Blev själv intresserad av funktionen som en mångsidig friluftssak - sen är jag medveten om att det sannolikt finns bättre alternativ till olika specifika aktiviteter).
 
Tycker inte att den funkade speciellt bra när det snöar. Får snö i ansiktet + att man blev blöt så man började frysa. Om fukten kom innifrån eller utifrån är svårt att säga men kontentan är att jag ska försöka undvika att sova i snöfall i alla fall. Annars så är jag nöjd, har dock inte råkat ut för regnväder ännu.

Är ju smidig att ha med sig i reserv om man tänkt sova i vindskydd men det visar sig att vindskyddet är upptaget.

Det bästa med hösten är att myggorna försvinner så att campingsäsongen äntligen kan börja.
 

Bilagor

  • IMG_2028 - Kopia.jpg
    IMG_2028 - Kopia.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,517
Tycker inte att den funkade speciellt bra när det snöar. Får snö i ansiktet + att man blev blöt så man började frysa. Om fukten kom innifrån eller utifrån är svårt att säga men kontentan är att jag ska försöka undvika att sova i snöfall i alla fall. Annars så är jag nöjd, har dock inte råkat ut för regnväder ännu.

Är ju smidig att ha med sig i reserv om man tänkt sova i vindskydd men det visar sig att vindskyddet är upptaget.

Det bästa med hösten är att myggorna försvinner så att campingsäsongen äntligen kan börja.

Det jag hört m dem är att det blir mycket kondens i dem, men det fick kompisen i sin hillberg tarp också. En poncho är ett bra multifunktionell sak som funkar både som bivy bag, bivack, regnklädsel m.m.
 
Uteligger

Jeg har brukt Hilleberg i maaange år, men telt. Først Akto og det siste året Soulo.

Fantastisk.

Men nå skal jeg forsøke med overnatting uten telt (Spania langs pilgrimsledene fra slutten av november) - og jeg har vurdert mange mange "løsninger". Det jeg har sluttet på, er uteliggerovertrekk fra Black Diamond. Det kjøper jeg i Gborg hos Fjällsport http://www.backcountry.com/store/BLD0253/Black-Diamond-Winter-Bivy-Sack.html

I tillegg har jeg med regnponcho fra Fjällräven. Men altså ikke begge deler i ett.

Naturkompaniet har også en løsning som skal dekke mange ulike behov, Lippi Selk'bag, men den veier mye, og alle løsninger som skal dekke mange behov, har ofte dårlige detaljer.

Og - alle som snakker om å sove ute uten telt snakker også om kondens! Så det følger vel med ...
 
Bivybag

Jeg er interessert i pilgrimsleder, ja, men det er den tekniske gjennomføringen av en vandring som interesserer meg. Derfor har jeg laget en blogg om dette emnet, og selvsagt er den her på utsidan.se!

Jeg bruker mye av det jeg har fått svar på her i forumene, og prøver ut saker og ting, og skriver om det. Følg gjerne med på bloggen min, og kommenter gjerne, og dersom noen vil vandre sammen med meg noen dager eller uker, så gi beskjed i kommentarmuligheten etter hvert innlegg. Jeg forsøker å lese og skrive ofte, hver gang jeg får hendene på en pc!


"""Att luffa pilgrimsleder"""

http://www.utsidan.se/blogs/olavblogg1/index.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gubben på Udden Bivanorak Kläder 0
bleckert Hilleberg Bivanorak Kläder 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg