Har bara lite erfarenhet!
Hej!
Jag har ett Saivo och har tillbringat många nätter i det under de senaste 3 åren. Dock inte testat det extremt kraftig vind så jag vet inte hur väl det fungerar när det verkligen gäller.
Takventilen i Saivo fungerar alldeles utmärkt, dock bör regnskyddet (som finns på Saivo) plockas bort för att få maximal ventilation. Under förutsättning att det inte regnar dock. Nu vet jag dock inte om takventilen är lika stor på Tarra men jag är i alla fall nöjd med Saivos ventilation.
Blir det riktigt varmt och tältet står i solsken så duger det dock inte, pga. UV-strålningen. Till det behövs nog ett extra tak a la Tapas eller alubelaggd väv.
För att öka på ventilationen ytterligare, i mitt Saivo, brukar jag öppna båda öppningarna maximalt vilket borgar för mycket god ventilation.
När det gäller vindstabiliteten så har jag som sagt inte fått testa mitt tält under mycket hård blåst. Men dock näst intill storm. Och blivit ycket positivt överraskad. En av fördelarna med Saivo och Tarra är att du kan fästa nästan hur många staglinor som helst i och med att bågarna är åtkomliga utifrån. Den geodetiska dragningen av bågarna gör att de stagar upp varandra ytterligare.
När det har blåst, eller varit risk för det, har jag dock aldrig chansat utan jag har satt i alla markpinnar och använt alla staglinor som följer med. Resultatet har varit förbluffande stabilt tält. Trots hård vind och extremt tunn väv har tältet knappt rört på sig.
Vill man ha ett tält som tål ännu kraftigare vind går det (för ganska dyra pengar men ändå) att byta ut bågarna till 9,5 mm:s bågar.
När det gäller kvalitén på bågarna så har jag änn så länge inte haft några större problem. Vad jag dock finner lite förvånande är att mina bågar (inte alla men många) har blivit ordentligt böjda. Vid ganska normal användning. Nu har jag dock ingen erfarenhet av Hilleberg´s bågar sedan tidigare men jag trodde nog att de inte skulle deformera sig så lätt. Funktionen finns dock fortfarande kvar och bågarna är inte i så dåligt skick att de måste bytas ut. Jag misstänker att de kommer att räcka till, för mitt ändamål, i många år till.
Mvh!
// Niklas
rasja; sa:
[Nästan pinsamt med ytterligare en Hillebergsdiskussion, men iallafall.]
Tarra verkar vara ett toppentält, dock några frågor:
1. Hur väl funkar takventilen i Tarra? Räcker den verkligen som ventilation för att sänka temperaturen om sommaren och minska kondens på vintern?
2. Tarra sägs vara extremt vindstabilt. Stämmer säkert, men lite undrande blir jag av att långsidorna är så gott som vertikala och därför borde ge ett rejält vindfång när vinden blåser därifrån. Någon som har en kommentar eller en jämförande erfarenhet, t ex med Staika?
3. Det var en del snack om Hillebergs nya tältstänger i forumet för ett tag sedan. Har fler upplevt problem med dem funktions- eller kvalitetsmässigt?