Hej!
Står i valet mellan Hillebergs NAMMATJ 2 GT eller KAITUM 2.
Drömtältet är ett Keron GT men pga vikt & att vi bara är 2 pers måste detta uteslutas pga. vikten.
Alltid gillat fördelen med ett gediget förtält för att ha som sluss. Detta så att man slipper blöta kläder, kaksmulor & annat löst bös inne i sovutrymmet (innertältet).
Att ha möjlighet att kunna laga mat "inne" vid dålgt väder är kanske den viktigaste egenskapen trots att det mycket sällan behövs.
Känns som att de båda tältens för nackdelar är tvärt emot varandra, sorterade därför ena tältmodellens fördelar intill den andra modellens nackdelar.
Detta dilemmat inkluderar flera av Hillebergs modeller oavsett storlek.
Fördelar:
NAMMATJ 2 GT Fördelar:
+ GT delen är oslagbar vid vinterförhållanden (mer utrustning & perfekt
när det är mycket snö)
+Plats att sortera all utrustning på samma ställe utan att den är i vägen.
+Kunna laga mat "inomhus" utan att flytta på innertältet (den ena kan ligga kvar & sova i innertältet samtidigt som den andra kokar morgonkaffet.
+Myggnät i yttertältets alla öppningar, framförallt stort plus med det i
ingången!
KAITUM 2 Nackdelar:
- Ingången samt förtältets ventilationsöppningar saknar myggnät.
- Man måste ta ner innertältet helt eller delvis för att få plats att laga & äta
"inomhus" (Båda måste gå upp om en vill koka morgonkaffet i
förtältet).
- svårt att ha all packning på samma ställe som man är när man behöver den.
- Generellt känns inte förtältet lika anpassat för vinterturer
- Vid kallt klimat är det mindre plats för utrustning samt mer krångel med att haka upp/ ner innertält (kalla fingrar)
- möjligheten vid snö kunna gräva ut ett ”ståhål” samt hylla för utrustning försvinner med liten absid.
KAITUM 2 Fördelar:
+ Kan öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
+ Kan öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (mysigt).
+ När tältet är helt öppet på ena sidan funkar tältet som ett perfekt
vindskydd om innertältet hakas bort (skydd mot regn, sol eller
vind). Perfekt för att ta längre rast eller laga mat etc.
+ Alltid kunna ta sig in/ ut på läsidan.
NAMMATJ 2 GT Nackdelar:
(Se samtliga fördelar för det andra tältet.)
- Kan INTE öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
- Kan INTE öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (INTE mysigt).
- Endast 1 ingång kan ej välja att ta sig in/ ut på lä sidan om vinden ligger fel.
Kan inte komma fram till vilka för/ nackdelar som väger tyngst!
Var många år sedan jag senast använde Hilleberg utan GT i modellen men kan inte minnas att jag saknade större absid.
Senaste åren har jag främst kommit att vänja mig vid Keron 4GT (försvarets modell) samt NAMMATJ 2 GT.
Men nu när jag skall köpa ett eget fick jag genast en gedigen beslutsångest. Vill ha det Mysiga med att kunna öppna upp men samtidigt det gedigna med Black Label modellernas GT absid.
Någon som har tankar/ idéer om detta?
Står i valet mellan Hillebergs NAMMATJ 2 GT eller KAITUM 2.
Drömtältet är ett Keron GT men pga vikt & att vi bara är 2 pers måste detta uteslutas pga. vikten.
Alltid gillat fördelen med ett gediget förtält för att ha som sluss. Detta så att man slipper blöta kläder, kaksmulor & annat löst bös inne i sovutrymmet (innertältet).
Att ha möjlighet att kunna laga mat "inne" vid dålgt väder är kanske den viktigaste egenskapen trots att det mycket sällan behövs.
Känns som att de båda tältens för nackdelar är tvärt emot varandra, sorterade därför ena tältmodellens fördelar intill den andra modellens nackdelar.
Detta dilemmat inkluderar flera av Hillebergs modeller oavsett storlek.
Fördelar:
NAMMATJ 2 GT Fördelar:
+ GT delen är oslagbar vid vinterförhållanden (mer utrustning & perfekt
när det är mycket snö)
+Plats att sortera all utrustning på samma ställe utan att den är i vägen.
+Kunna laga mat "inomhus" utan att flytta på innertältet (den ena kan ligga kvar & sova i innertältet samtidigt som den andra kokar morgonkaffet.
+Myggnät i yttertältets alla öppningar, framförallt stort plus med det i
ingången!
KAITUM 2 Nackdelar:
- Ingången samt förtältets ventilationsöppningar saknar myggnät.
- Man måste ta ner innertältet helt eller delvis för att få plats att laga & äta
"inomhus" (Båda måste gå upp om en vill koka morgonkaffet i
förtältet).
- svårt att ha all packning på samma ställe som man är när man behöver den.
- Generellt känns inte förtältet lika anpassat för vinterturer
- Vid kallt klimat är det mindre plats för utrustning samt mer krångel med att haka upp/ ner innertält (kalla fingrar)
- möjligheten vid snö kunna gräva ut ett ”ståhål” samt hylla för utrustning försvinner med liten absid.
KAITUM 2 Fördelar:
+ Kan öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
+ Kan öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (mysigt).
+ När tältet är helt öppet på ena sidan funkar tältet som ett perfekt
vindskydd om innertältet hakas bort (skydd mot regn, sol eller
vind). Perfekt för att ta längre rast eller laga mat etc.
+ Alltid kunna ta sig in/ ut på läsidan.
NAMMATJ 2 GT Nackdelar:
(Se samtliga fördelar för det andra tältet.)
- Kan INTE öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
- Kan INTE öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (INTE mysigt).
- Endast 1 ingång kan ej välja att ta sig in/ ut på lä sidan om vinden ligger fel.
Kan inte komma fram till vilka för/ nackdelar som väger tyngst!
Var många år sedan jag senast använde Hilleberg utan GT i modellen men kan inte minnas att jag saknade större absid.
Senaste åren har jag främst kommit att vänja mig vid Keron 4GT (försvarets modell) samt NAMMATJ 2 GT.
Men nu när jag skall köpa ett eget fick jag genast en gedigen beslutsångest. Vill ha det Mysiga med att kunna öppna upp men samtidigt det gedigna med Black Label modellernas GT absid.
Någon som har tankar/ idéer om detta?