Shangelie...
... tycks inte finnas kvar i Fjällrävens sortiment (tyvärr).
Den versionen av detta tält som jag såg 1999 (när jag själv jagade tält) var en otrolig besvikelse. De hade ju förstört konstruktionen totalt med en rad försämringar av detaljer.
Jag har en kompis som har en äldre version av detta så annars väldigt flexibla tält. Så därför vet jag hur det har förändrats.
Om du lyckas med att få tag i en äldre version, köp det! Ett prisvärt tält!
Naturligtvis finns det bättre tält (ur säkerhetssynvinkel/vikt/livslängd/andrahandsvärde etc. men jag hävdar att det finns inget tält som är så flexibelt med den, förhållandevisa, höga kvalité som det trots allt är.
Så om du skall använda tältet, inte bara på fjället, utan också någon semestertur på en solig campingplats med 30 grader kl. 07:00 så är det oslagbart med sin alu-belaggda ytterduk. Blir det allt för varmt lyfter man enkelt (6st. snabbspännen) av ytterduken för att få ytterligare bättre ventilation.
Mitt råd gäller dock bara om du kan få tag i ett begagnat tält i bra skick, eftersom de tyvärr har slutat göra detta tält.
Jag fick själv inte tag på något 1999 så det blev en kompromiss av de önskemål/krav jag hade. Ett HB med mycket bra ventilation.
Lycka till!
Mvh!
// Niklas